mieskasvattajanaKuka on sinulle tärkeä mies, entä lapsellesi ja miksi? Lapsilta kysyttäessä tärkeä mies on yleensä isä.  Sunnuntaina todistin jälleen lastenlasten riemua, kun isin kasvot ilmestyivät terassin ikkunaan.  ”Isin kanssa jutellaan ja leikitään.  Isin kanssa on kivaa olla kahdestaan. Isi osaa rakastaa minua ja hän on kiva.”

On erilaisia tapoja olla isä ja hyvää isyyttä on monenlaista. Kaikilla lapsilla tai meillä aikuisillakaan ei ole toimivaa suhdetta biologiseen isään. Lukuisissa perheissä sosiaaliset isät tarjoavat sitoutuneen ja turvallisen miehen mallin, joka hoivaa, huolehtii ja antaa aikaa lapselle. Miehen mallina ja kasvatusta tukemassa voi olla myös setiä, enoja, isoisiä, opettajia tai kolmannen sektorin miehiä, kuten valmentajia.  Lapsen kannalta on olennaista, kehen hän on kiintynyt ja kehen hän turvaa.  Teemaa mies kasvattajana pohditaan 18.-19.5. Oulussa Miestyön Foorumissa. #MTF2016

Mitä muuten itse vastasit kysymykseen? Vahvista isyyttä –kiertueella kysymystä on esitetty opiskelijoille ja ammattilaisille muodossa ”Ketä tuntemaasi miestä ihailet ja miksi?”  Naisvaltaisen yleisön kolme kärjessä vastausta ovat olleet oma isä, oma puoliso ja miespuolinen sukulainen.  Perusteena on ollut useimmiten ”hän on ollut hyvä isä”.  Tämä on pitänyt sisällään tasapuolisuutta, luotettavuutta, läsnäoloa, huolenpitoa ja auttamista. Kotiläksynä on pyydetty kertomaan valitulle henkilölle kyselystä ja miksi hänet valittiin. Tarina ei kerro, mitä sitten tapahtui.

Kirjoittaja: Pirjo Kotkamo

Pirjo Kotkamo toimii asiantuntijana Ensi- ja turvakotien liiton Vaativan vauvatyön ja Lapsilähtöisen päihdetyön tiimeissä sekä työskentelee psykoterapeuttina.