Muistan sen tunteen reilun 10 vuoden takaa. Istun yksin sairaalasängyllä. Olen tavannut esikoiseni vuorokautta aikaisemmin. Hän nukkuu sänkyni vieressä omassa sängyssään rauhallista vauvan unta. Katson häntä ja rakkaus lasta kohtaan sekä pelko siitä, että hänelle tapahtuu jotain kamalaa, hiipivät rinta rinnan jokaiseen soluuni. Hän on niin pieni. Mutta samalla niin suuri. Mitään en halua niin paljon, kuin olla hyvä äiti hänelle.

Äidiksi tultuani sain kuulla miljoona neuvoa siitä, miten asioita pitäisi hoitaa ja varsinkin mitä ei pidä tehdä; ”Älä pidä liikaa sylissä. Älä anna nukahtaa rinnalle. Älä ota perhepetiin. Älä nyt hyvä ihminen ainakaan nukuta sylissä. Älä heijaa vaunuissa uneen, nukahtaa se ilmankin. Ole läsnä. Nyt kun teet virheen, maksat siitä kalliisti tulevina vuosina.” Omakin rima vanhemmuuden suhteen oli aika korkealla. Ohjeviidakossa rämpiminen tuntui ajoittain ylitsepääsemättömältä. Nykypäivänä vanhemmaksi tulevat saavat vastaansa vielä some-armeijan, joka vaikuttaa tietävän paremmin, miten lapsia kasvatetaan.

Työssäni Uniohjaajana Lapin ensi-ja turvakodin Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelussa saan kuulla samanlaisia epävarmuuden, syyllisyyden ja pelon tunteita asiakkaideni sanoittamina. Kuulen epävarmuuden takaa suuren halun olla lapselle paras vanhempi ja täyttää kaikki omat ja ympäristön odotukset. Useimmiten nämä epävarmuuden tunteet tulevat esille juuri nukkumiseen liittyvissä asioissa. Uniohjaukseen tulee vanhempia, jotka ovat kokeneet jonkin keinon nukuttaa, syöttää tai muuten hoitaa vauvaansa hyväksi, kunnes joku muu on kertonut sen olevan väärin. Samoin kohtaamme vanhempia, jotka venyvät venymistään kuormittavassa tilanteessa, koska eivät tiedä miten tehdä itselleen hyvältä tuntuvia ja tilannetta helpottavia muutoksia vauvan unitavoissa.

Unitavat ovat usein ensimmäinen kohta, jossa vanhemmat joutuvat pohtimaan kuinka puuttuvat tai ovat puuttumatta vauvan nukahtamiseen ja uneen. Unipohdintojen takana on haastetta pohtia uniasiaa koko perheen kannalta. Aikuiset voivat uhrata omat unensa, jotta vauva saisi nukkua totutulla tavalla. Joskus unitapojen muuttamiseen liittyy huolta siitä, että naapurit tai perheen muut lapset häiriintyvät mahdollisista lapsen yöllisistä itkuista. On lapsen edun mukaista pohtia myös sitä, miten itsekin saa riittävästi lepoa.  Väsymys aiheuttaa helposti arjessa kaaosta tai jopa vaaratilanteita.

Unikouluilla on ikävä kaiku ihmisten mielissä. Uniohjauksessa ei ole kyse tiukoista säännöistä ja lapsen tarpeettomasta itkettämisestä, vaan perheen arkeen sopivien keinojen löytämisestä.

Kaikki vanhemmat tarvitsevat ja ansaitsevat myös unta, lepoa ja laatuaikaa hiljaisessa kodissa lasten mentyä nukkumaan. Siksi toivonkin, että yhä useampi löytäisi meidät uniohjaajat. Unikouluilla on ikävä kaiku ihmisten mielissä. Uniohjauksessa ei ole kyse tiukoista säännöistä ja lapsen tarpeettomasta itkettämisestä, vaan perheen arkeen sopivien keinojen löytämisestä: Yhdessä etsitään vauvalle sopivia ja vanhempien toiveiden mukaisia keinoja, joiden kautta vauva oppii uusia unitapoja ja vanhempien panos vauvan nukkumiseen vähenee. Joskus pieni muutos vanhempien toiminnassa tuo ison avun perheen yöelämän helpottamiseen.

Unipulmissa ei tarvitse siis selviytyä yksin vaan saatavilla on ammattilaisen apua, jos sukulaisten tai some-vinkit eivät riitä tai eivät tunnu omiin ajatuksiin sopivilta. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksien Baby blues-työntekijöitä saa apua silloin, kun uniasiat pohdituttavat, eikä tiedä mistä aloittaa. Uniohjaus on perheille maksutonta ja sitä saa niin puhelimessa, kasvokkaisissa tapaamisissa ja valtakunnallisesti palvelevassa Vauvaperheiden- chatissa. Auttamisen kanavat vaihtelevat, mutta apua on saatavilla.

Henna Uitto
ohjaaja, kirjoittaja työskentelee Lapin ensi- ja turvakoti ry:n Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelussa ohjaajana

Lue myös:

Vauvaperhe.fi –> Vauva ei nuku

Uudistettu Vauvaperhe.fi sivusto auttaa vauvaperheitä monissa tilanteissa. Tietoa ja tukea vanhemmille nopeasti ja nimettömästi.