Poliisi, pidätys, vankila, metallinpaljastin ja jalkapanta. Ei ihan joka lapsen elämään kuuluvia asioita, mutta noin 10 000 lapsen on. Vanhemman vankeustuomio tuo lapsen elämään monenlaisia uusia, pelottavia asioita. Millaista lapsen arki on näissä perhetilanteissa? Miten ja kuka voi lisätä lapsen turvallisuuden tunnetta lapsen arjessa sekä hämmentävissä ympäristöissä ja kohtaamisissa?

Vanhempi vankilan portilla -hankkeessa lapsia, vanhempia ja ammattilaisia kuunnellessa tuli selväksi, että lapsen erilaista arkea ei ole helppo ymmärtää. Eikä lapsi välttämättä saa tarvitsemaansa tukea, koska työntekijäkin kokee asian vaikeaksi. Perhepalveluissa lapsi nähdään usein monien vaikeuksien kanssa painiskelevien vanhempien lapsena. Vankilassa lapsi kohdataan ”tapaajana”, ei välttämättä lapsena. Vanhemman rikos ja sitä seurannut vankeustuomio voi olla lapselle eniten pahaa oloa ja toivottomuutta herättävä asia. Entä jos kukaan ei puhu asiasta hänen kanssaan ja paha olo lisääntyy? Hankkeen aikana kohtasimme lapsia, jotka olivat olleet jo pitkään perhepalvelujen asiakkaana ilman, että vanhemman rikosta koskevia asioita oli käsitelty lainkaan. Ei edes silloin kun rikos liittyi perheeseen. Millainen kokemus tämä on lapselle ja mitä siitä seuraa?

Erilaisia lapsia, monenlaisia kokemuksia

Isän tai äidin vankeustuomio vaikuttaa lapsiin eri tavoin. Joillekin vankeustuomio on suuri järkytys ja suru. Ikävä on kova ja se värittää lapsen arkea. Hän odottaa vanhemman soittoja ja järjestää elämänsä vankilavierailujen rytmiin. Toiselle lapselle vankeustuomio tuo helpotuksen kaoottiseen arkeen. Elämä kotona rauhoittuu. Nämä lapset toivovat, että vankilaan ei tarvitse mennä eikä vanhempi muuta kotiin vapautuessaan.

Asiaan suhtautumiseen vaikuttaa myös lapsen ikä. Pieni lapsi vierailee usein vankilassa tietämättä missä on, osaamatta ihmetellä tai kysellä asiasta. Suhde poissaolevaan vanhempaan ei ole ehtinyt muodostua vahvaksi. Eskarilainen tai pikku koululainen voi olla hyvinkin utelias ja tiedonhaluinen, toki myös jännittynyt. Kuka kertoo hänelle, mitä vankilan portilla tapahtuu ja missä isää tai äitiä vankilassa tavataan? Murrosikäinen saattaa kieltäytyä pitämästä yhteyttä vanhempaansa. Häntä voi huolettaa, miten kaverit suhtautuvat vankeustuomioon. Kavereiden kanssa vietetty aika on usein tärkeämpää kuin vanhemman tapaaminen mahdollisesti pitkän matkan päässä. Ikävä, viha ja paha olo voivat purkautua vanhempaan tuomion päätyttyä. Suhteen luominen toisiinsa on silloin molemmille vaikeaa.

Aina lapset eivät tiedä vanhempansa vankeustuomiosta. Tällöin lapsen elämää varjostaa iso salaisuus. Tai hän ehkä tietää, mutta on kuin ei tietäisi. Hänellä ei ehkä ole lupaa puhua asiasta, ei kysellä, ei kertoa kenellekään. Iso asia kannettavaksi yksin. Lapsen arkeen ja turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa suuresti kotona asuvien aikuisten voimavarat ja elämänhallinta. Löytyykö heiltä voimia ja ymmärrystä lapsen tilanteeseen? Vanhemman ajatus salailussa on suojata lasta, mutta mitä se tuottaa lapselle. Kuka voi tukea ja olla ajatusapuna vanhemmalle, jotta hän voi ja osaa puolestaan tukea lastaan?

Entä kun vankeusrangaistus päättyy?

Vanhemman pitkän vankeustuomion päättyminen on lapselle taas iso muutos. Valvottua koevapautta valmistellaan pitkälti vangin näkökulmasta. Monet hankkeessa mukana olleet perheet pitivät tärkeänä, että muutkin perheenjäsenet voivat olla mukana suunnittelussa. Tällöin suunnitelmat huomioivat perhekokonaisuuden ja niistä tulee realistisempia toteuttaa.

Lapselle hänen mielipiteensä selvittäminen koevapauden valmistelussa voi olla ainoa kerta, kun hänen kanssaan puhutaan vankeustuomiosta. Omien ajatusten ja toiveiden kertominen mahdollisesti ventovieraille aikuisille ei ole helppoa. Lapsi joutuu miettimään, uskaltaako kertoa, ettei vaikkapa halua oman vanhempansa tai täysin tuntemattoman vanhemman kumppanin muuttavan kotiinsa. Hän pohtii, ehkäpä yksin mielessään, miten hänen mielipiteensä vaikuttaa ja voiko kertomisesta seurata jotain ikävää.

Lapsen osallisuutta vahvistavan hankkeen keskeisemmäksi kysymykseksi nousi: löytyykö lapsen arjesta turvallista aikuista, jonka kanssa hän voi tilannettaan ja toiveitaan pohtia? Voisitko se olla Sinä?

Verkkokoulutus ammattilaisille

Tutustu uuteen Vangin perheen polku -verkkokoulutukseen, joka antaa perheitä kohtaaville ammattilaisille eväitä auttaa näitä lapsia. Myös työkalut voit tulostaa omaan käyttöösi maksutta.

Kirjoittaja: Sari Hellstén

Sari Hellstén työskenteli Vanhempi vankilan portilla -hankkeen projektipäällikkönä ja miestyön suunnittelijana Ensi- ja turvakotien liitossa. Nyt hän on siirtynyt toisiin tehtäviin.