Koronavirus on pistänyt meidät kohtaamaan sen tosiasian, että kaikki voi olla toisin hetkessä. Elämää ei voi hallita. Tuttu arki, töissä käynti, päiväkoti, koulu ja tärkeiden ihmisten tapaamiset, on nyt hoidettava toisin.

Töissä olevien lasten vanhemmat kamppailevat, miten selvitä teams-kokouksista ja etätöistä samaan aikaan, kun päiväkoti-ikäinen kaipaa leikkikaveria ja koululainen opiskeluunsa apua. Nyt jos koskaan tarvitaan malttia, notkeutta, kullekin asialle oman ajan löytämistä- ja ennen kaikkea armeliaisuutta itselle. On viisasta pitää pausseja, välitunteja ja levätä sopivin annoksin. Silti voi tulla tunne, että pää räjähtää. Silloin puhelu ystävälle tai vaikkapa koko porukan jumppa- tai lauluhetki voi olla pelastus.

Kun tilanne on rankka nyt missä tahansa lapsiperheessä, miten käy niille lapsille ja perheille, joissa muulloinkin arjen kanssa selviäminen ja voimien riittäminen tekee tiukkaa? Hallitus on linjannut, että kaikkein vaikeimmassa tilanteessa olevista pidetään kaikissa olosuhteissa huolta. Se on hyvä linjaus. Se ei toteudu, jos palveluissa ei ole rohkeutta tehdä rohkeasti asioita toisin. Ratkaisu ei sosiaalipalveluissa ole se, että luukut pistetään kiinni asiakkaiden ja työntekijöiden suojaamiseksi. Sosiaalipalvelujen ja sosiaalityön ydintä on vuorovaikutus, luottamus ja pitkäjänteinen kontakti apua tarvitsevaan. Perustana ovat lapsen tai perheen tarpeet. Niihin on pystyttävä vastaamaan tässä poikkeustilanteessakin. Lapsen oikeuksien ja lapsen edun on ohjattava valintoja nytkin.

Kunnista kuuluu huolestuttavaa viestiä, että tehdään nopeita sosiaalipalvelujen rajaavia ratkaisuja. Mitään ei tule tilalle. Kunnissa olisi viisautta, että otettaisiin alueen järjestöissä oleva voimavara nyt käyttöön. Esimerkiksi vaikeissa eroissa tarvittavat lapsen tuetut ja valvotut tapaamiset on joissakin kunnissa ajateltu lopettaa toistaiseksi. Se on virhe. Tapaamispaikkatoimintaa tarjoavilla järjestöillä on turvalliset tilat tapaamiselle ja kokeneet ammattilaiset, jotka pystyvät tarkistamaan tulijan oireettomuuden ja turvaamaan tapaamista. Tapaamisten lopettaminen kärjistää väkisin entuudestaan jo tulehtuneita aikuisten välejä ja tuottaa surua lapselle. Pahimmillaan se voi lisätä vakavan väkivallan ja vainon riskiä. Kun Uudeltamaalta muualle liikkumista rajattiin, lasten tapaamiset suljettiin rajauksen ulkopuolelle. Se oli päättäjiltä viisautta.

Omat työntekijät joutuvat kunnissa jatkossa hyvin koville. Järjestöjen ympärivuorokautisten palvelujen maksusitoumuksia olisi viisasta jatkaa nyt riittävän pitkälle kesään. Silloin kaikkein haavoittavimmassa tilanteessa olevat perheet eivät joutuisi avopalvelujen varaan, joita ei käytännössä korona-olosuhteissa riittävästi ole. Esimerkiksi mielenterveysongelmista kärsivä äiti on vastasyntyneen vauvansa kanssa ympärivuorokautisesti paremmassa turvassa ensikodissa, saa asiantuntevan avun itselleen ja vauva hyvän alun elämälleen. Silti kunta pitkässä juoksussa säästää.

Järjestöissä on otettu nyt luovuus käyttöön lasten ja perheiden auttamiseksi. Niin Ensi- ja turvakotien liitossakin. Johtoajatuksemme on, että haavoittavassa tilanteessa uupumuksen, mielenterveysongelmien, päihteiden, väkivallan tai eron vuoksi olevia lapsia ja perheitä autetaan tässä tilanteessa uusin ja kaikin keinoin. Riski muuten on, että tilanteet kärjistyvät ja seuraukset ovat vakavia.

Olemme laajentaneet etäauttamisen tapojamme. Esimerkiksi kaikki chatit ovat auki joka arkipäivä 10-15 sekä maanantaina ja keskiviikkona myös illalla. Jokaisessa chatissa on paljon kävijöitä, onneksi ei vielä jonoja. Yhdistyksemme jatkavat yksilötapaamisia edelleen. Niihin olemme ottamassa lisäksi käyttöön videovälitteisiä palveluja nopealla aikataululla. Digisovelluksemme Kaksikotia auttaa eroperheitä ja Turvakamu väkivallalle altistuneita lapsia. Itlan, Vennerin ja muiden järjestöjen kanssa pistimme muutamassa päivässä pystyyn ruokakassikampanjan. Sillä varmistamme taloudellisissa vaikeuksissa oleville, kasautuneista ongelmista ja työttömyydestä tai sen uhasta kärsiville perheille lämpimän ruuan viikon jokaiseksi päiväksi.

Olkaa turvassa ja terveinä!

Kirjoittaja: Riitta Särkelä

Riitta Särkelä toimii Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerinä.