Korona aika on myllertänyt arkeamme ja vaikuttaa vauvasta vaariin lähes joka puolella. Etäyhteydet ovat käytössä työpaikoilla ja kouluissa laajasti sekä sosiaalinen kanssakäyminen merkittävästi vähentynyt. Nuorten kohdalla tämä erityisesti herättää huolta ja myötätuntoakin ajatellen nuoruuteen liittyvää seikkailunnälkää. Halusimme jotenkin yhdistyksenä väkivaltatyön osalta olla ajassa mukana tuomassa nuorille turvallisuuteen liittyvää infoa ja toiveikkuutta tulevaisuuteen nähden.

Tämän mietinnän aikoihin saimme keväällä 2021 varsin mukavan soiton Lions Club Lappeenrannan Weeroilta. Samanlaisia mietteitä oli myös heillä nuoriin liittyen näin pandemia aikana ja saimme lahjoituksen. Lahjoituksen tarkoitus olisi edistää nuorten hyvinvointia. Ajatus nuorille suunnatusta videosta syntyi hetkessä ja teema muodostui väkivallan sekä turvallisuuden ympärille. Yhteistyö mainostoimisto Hurmaan kanssa käynnistyi ja aloimme pohtimaan videon sisältöä tarkemmin. Videon avulla saavutettaisiin paljon nuoria sekä vanhempia ja oli selvää, että tietoisku tulisi hyvänä kertauksena; varsinkin kuin kouluvierailut on jäänyt sivuun koronan vuoksi. Saimme tiimimme lisää vahvistusta: Kaakkois- Suomen poliisista ennalta estävästä toiminnasta Joni Mukalan sekä kolme nuorta.

Kuvauspäivänä Hiski oli valmistellut kuvauspaikan ja suunnitelmat oli kuvausta vaille. Onneksi ei satanut ja saimme mielenkiintoisen ja rennon keskustelutuokion tallennettua videon muotoon. Keskustelun aiheet ei olleet ihan helpommasta päästä ja sain olla mukana seuraamassa kuvauksia sekä luontevaa puheen sorinaa nuorten sekä poliisin välillä. Eikä huumoriakaan puuttunut, vaikka keskustelun aiheet ovatkin arkaluontoisia.

Kiitos osallisille mahdollisuudesta päästä mukaan tähän tärkeää aihetta käsittelevään projektiin. Erityinen kiitos mielenkiintoisista ja antoisista keskusteluista nuorten kanssa! Viime ajat ovat olleet erikoisia ja varmasti kaikille vähintäänkin stressaavia. Mutta valoa on nähtävissä, kun keskittää huomionsa hyviin asioihin. Tähän voimme saada tukea toinen toisiltamme. Olkaamme siis kohteliaita ja kunnioittavia toisiamme kohtaan!

Aurinkoista kevättä!

Joni Mukala

Vanhempi konstaapeli

Kiitokset yhteistyöstä tässä projektissa mukana olleille miunkin puolesta ja aurinkoa kevääseen kaikille. Toivottavasti videon turvallisuutta edistävä sanoma ja rento ilmapiiri välittyy myös sinulle.  Turvallisuus on jokaisen perusoikeus ja tähän tärkeään lauseeseen on hyvä päättää tämä kirjoitus ja siirtyä videon pariin.

Nuoret keskustelevat väkivallasta poliisin kanssa video

Terveisin,

Niina Suvanto