Ero lapsiperheessä -työ on tarkoitettu vanhemmille, jotka harkitsevat eroa tai ovat eronneet. Asiakkaaksi voi hakeutua itse tai yhteistyöverkostojen kautta ilman lähetettä.

Työskentelyn tavoitteena on tukea omaa ja yhteistä vanhemmuutta, sekä vanhempien välistä yhteistyötä eron jälkeen. Työn lähtökohtana on tehdä lasta näkyväksi vanhempien erotilanteessa. Työ on myös uusperheen toimivuuden tukemista.

Tulosta tästä esite käyttöösi: Ero lapsiperheessä -esite

Yksilö-, pari -ja perhetapaamiset

Lasten ja vanhempien yksilö- ja/tai perhetapaamisia kunkin perheen tarpeen mukaan. Yhteydenotot ja lisätiedot p. 040 594 0080 tai sähköpostitse eeva-hanke@ek-perhetyo.fi

Entäs minä? – vertaisryhmä 7-10-vuotiaille lapsille

Lasten ryhmässä nimetään ja annetaan tilaa eroon liittyville tunteille sekä harjoitellaan tunteiden ilmaisua. Annetaan tietoa mitä erossa tapahtuu sekä keinoja muutoksista selviytymiseen. Lasten ryhmä kokoontuu viikoittain 6 kertaa. Ryhmään osallistuvien lasten vanhemmille tarjotaan teemoitettuja iltoja, joissa annetaan työkaluja siihen, kuinka tukea lasta erossa. Vanhempien ryhmä kokoontuu 2 kertaa. Ryhmät ovat maksuttomia ja alkavat keväisin ja syksyisin.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset 040 594 0080

Ero lapsiperheessä -tilaisuudet

Eroneuvo-tilaisuus on tarkoitettu eronneille tai eroa harkitseville vanhemmille ja heidän läheisilleen. Tilaisuudessa jaetaan eroon ja sen jälkeiseen vanhemmuuteen liittyviä kokemuksia yhdessä vapaaehtoisten vertaistukijoiden kanssa. Tilaisuudessa nostetaan esiin vanhemmuuden merkitystä lapselle eron jälkeen. Tilaisuudessa keskustellaan eron vaikutuksista lapsen elämään ja siitä miten vanhemmat voivat parhaiten tukea lasta. Eroneuvossa ei anneta juridista neuvontaa tai ohjeistusta.

Tilaisuuteen voi tulla nimettömänä jakamaan kokemuksia tai vain olemaan läsnä toisten kokemuksia kuunnellen. Tilaisuudet ovat maksuttomia eivätkä edellytä ennakkoilmoittautumista. Paikalla on työntekijä vetämässä pienen alustuksen, jonka jälkeen vapaaehtoiset vetävät pienryhmäkeskusteluja kävijöiden kanssa. Vapaaehtoiset ovat itse eron läpikäyneitä vanhempia.

Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmä

Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmä on tarkoitettu eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille.

Eron jälkeinen vanhemmuus on jokaisella perheellä erilaista. Kuulemalla miten muut ovat järjestäneet lasten asioita eron jälkeen ja jakamalla hyviä ja toimivia käytäntöjä ryhmäläiset saavat keinoja ja välineitä omaan arkeensa.

Ryhmässä saa kokemuksen, että saman tilanteen kohdanneita on paljon muitakin ja pulmiin löytyy ratkaisuja. Vanhemman neuvossa keskitytään eroon vanhemmuuden ja lapsen näkökulmasta.

Ryhmään otetaan 6–8 osallistujaa. Vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään.

Ryhmä on maksuton.

Lisätietoja:

Seija Hassan 044 722 3008, seija.hassan@ek-perhetyo.fi

Mari Piira      044 722 3005, mari.piira@ek-perhetyo.fi

Apua eroon -chat

Olemme mukana valtakunnallisessa eroauttamisen chatissä. Chat tarjoaa kahdenkeskistä keskustelutukea erokriisin  ja vastaajina toimivat eroauttamisen ammattilaiset.

Tästä pääset lukemaan eroon liittyvää tietoa:

Äiti ja isä eroavat kuinka minun käy

Tietoa yhteistyövanhemmuudesta

Tietoa erosta > apuaeroon.fi