Kansalaistoiminta Vapaaehtoisuus

Doula on synnytyksessä läsnä

− Vaikka olisi aamuyö, saatan kävellä doulattavan synnytyksen jälkeen kotiin. Oksitosiinin huuma ja euforia on itselläkin sellainen, että kävely auttaa rauhoittumaan, sanoo Maria Isotalo.

−Synnytystapahtuma pyörii mielessä pitkään.

Hän on vapaaehtoinen doula Kanta-Hämeen perhetyön yhdistyksessä. Kuopuksensa syntymän jälkeen hän on doulana ehtinyt osallistua jo kuuteen synnytykseen. Kokemus on aina yhtä mullistava.

Olisipa minulla ollut

Maria on kolmen lapsen äiti ja kuiskannut työkseen teatterissa. Molemmat roolit näkyvät hänen vapaaehtoistoiminnassaan. Äitiys ja omat synnytyskokemukset ovat syy haluun toimia toisten äitien tukena.

Äidit kiittävät läsnäolosta, sanoo Maria Isotalo.

− Haluan olla sellainen doula, jonka olisin itse omassa ensimmäisessä synnytyksessäni tarvinnut. Olisi ollut hyvä, että paikalla olisi ollut joku, joka sanoo, että kaikki on hyvin siitä huolimatta, että tilanteet yllättäen muuttuvat.

Marian ja hänen puolisonsa esikoinen oli iso vauva, jonka syntymää käynnisteltiin lääkkeillä. Jossain vaiheessa äidin voimat loppuivat ja alatiesynnytys muuttui sektioksi. Marian silloin kokema väsymys, kuolemanpelko ja lapsen siirtyminen vauvojen teho-osastolle heti syntymän jälkeen, toi varjon melkein koko vauvavuoteen.

− Minusta tuli vakava. En halunnut lähteä kotoa mihinkään, enkä tehdä mitään muuta kuin varmistaa, että lapsi hengittää, kuvaa Maria.

− Elämänmuutos, uusi tilanne ja vastuu pitivät mielen maassa, vaikka kaikki olikin hyvin.

Ahdas reitti

Kokemuksen myötä Maria oppi, että odottajalle olisi hyvä konkreettisesti näyttää, millaisen matkan synnytyskanavassa vauva kulkee. Pelkkä keskustelu ei tuntunut riittävän, vaan tarvittiin selkeitä yksinkertaisia kuvia.  Maria etsi kuvia verkosta, mutta kun ei löytänyt mieleisiään, piirsi ne, jotta niiden avulla synnytyksen etenemisen voi käydä läpi.

−Otin mallia isille tarkoitetusta synnytystä kuvaavasta kirjasta ja piirsin niistä kuvat.

− Kun katsoo, millaista reittiä vauva tulee, ymmärtää, miksi synnytys kestää niin pitkään.

Värit kuvissa ovat lempeät. Maria väritti ne sellaisiksi, jotta pelko synnyttämistä kohtaan väistyisi.

− Eiväthän ne ole todenmukaiset värit. Ajattelin kuitenkin yhtä tiettyä pariskuntaa ja valitsin mahdollisimman ihanat ja lämpöä herättävät värit, sanoo Maria.

Ennen synnytystä Maria haluaa kuunnella äitiä ja perhettä tarkasti. Ensimmäisessä tapaamisessa jutellaan, miksi äiti haluaa doulan mukaan ja kertoo ajatuksiaan synnytyksestä.  Edellisen synnytyksen huonot kokemukset vaikuttavat paljon, mutta esiin voi tulla myös sellaista, joka ei periaatteessa liity synnytykseen, mutta vaikuttaa siihen lopulta tosi paljon.

− Jos äiti on ollut vaikka koulukiusattu, se vaikuttaa minäkuvaan.

− Yleensä äidit kaikkein eniten toivovat, että olen vain läsnä, ettei heidän tarvitse olla tilanteessa yksin.

Nopeasti paikalla

Teatterikuiskaaja on mukana näytelmän kaikissa harjoituksissa ja esityksissä. Jos näyttelijä unohtaa repliikkinsä, kuiskaaja auttaa. Maria kulkeutui Hämeenlinnan ja Riihimäen teattereihin kuiskaajaksi näyteltyään harrastajateatterissa.

− Nykyään kuulen jo näyttelijän puheen rytmin muuttumisesta,että apua tarvitaan.

Toiset näyttelijät haluavat apua vasta sovitusta merkistä. Toisille voi kuiskata tekstiä lennosta. Maria löytää kuiskaajan ja doulan tehtävistä samaa.

− Molemmissa pitää olla taustalla, mutta sitten kun apua tarvitaan, sen pitää olla salamana paikalla!

Synnytyssalissa Maria on äidin tukena ja kertomassa äidin toiveista. Jos kukaan ei synnytyksen edetessä niitä muista, Maria yrittää niistä muistutella silloin, kun synnytys sen muuten sallii.

Yllä syntymän vaiheita Maria Isotalon piirtäminä ja kuvittamina. Kuvat ovat nyt kaikkien Kanta-Hämeen perhetyön vapaaehtoisten doulien käytössä. Lähteenä oli Penny Simkin: The Birth Partner. A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas and All Other Labour Companions.

Lue myös

Vapaaehtoinen doula synnyttäjän tukena

Vauvaperhe.fi: Vapaaehtoinen doula tukee koko perhettä