Näkökulmat

Kuntavaalit ovat myös lapsi- ja perhevaalit

Kesäkuuhun siirretyt kuntavaalit koskettavat jokaista, vaikka äänestää saa vasta 18-vuotiaana. Valittavat valtuustot päättävät myös lukuisista lapsia ja perheitä koskevista asioista.

Inhimillisintä ja taloudellisinta on, jos lasten, nuorten ja perheiden ongelmat saadaan mahdollisimman hyvin ehkäistyä jo ennakkoon. Tämä on Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerin Riitta Särkelän keskeinen viesti kuntavaaleihin valmistautuville äänestäjille ja ehdokkaille.

– Olennaista on, että lapsivaikutukset mietitään kunnissa jo ennen päätöksentekoa. Arviointia olisi hyvä tehdä myös koko päätöksentekoprosessin ajan ja kaikilla hallinnonaloilla.

Tampereen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Maria Länsiö on huomannut, että kunnissa ei vielä oikein osata hyödyntää lapsivaikutusten arviointia. Ei myöskään ole mielekästä kuulla eri foorumeilla ihmisiä, jos se ei oikeasti johda mihinkään.

– Me järjestötkin voisimme ottaa tässä isompaa roolia. Jos saisimme noista kuulemisista enemmän tietoa, voisimme olla mukana jalkauttamassa muutosta arkeen.

Järjestökentän mahdollisuudet auttaa lapsia ja perheitä riippuvat pitkälti taloudellisista resursseista. Oulun ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Timo Peltovuori huomauttaa, että avustukset ovat vain yksi työkalu.

– Esimerkiksi meidän yhdistyksellemme olisi paljon suurempi apu, jos saisimme kaupungin kautta vuokratuksi ensi- ja turvakodille paremmat toimitilat.

Järjestöjen palvelut tärkeä lisäresurssi

Lapsiperheiden tukeminen on joukkuelaji. Riitta Särkelän mukaan kunnat tarvitsevat siinä kumppanikseen aktiivisen ja osaavan järjestökentän.

– Vaikka talouden kanssa tekee tiukkaa, olisi tärkeää, että jokaisessa kunnassa tunnistettaisiin järjestöt merkittävänä resurssina.

Särkelä kannustaa järjestöjä tekemään keskinäistäkin yhteistyötä nykyistä enemmän.

– Näen tämän yhtenä avainkysymyksenä, kun sote-uudistus on tulevaisuudessa toteutumassa.

Maria Länsiö huomauttaa, että järjestöjen pitäisi osata kertoa paremmin vahvuuksistaan. Niistä saa tutkittuun tietoon perustuvaa ammattilaispalvelua mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Suomessa eletään parhaillaan pienimuotoista vauvabuumia. Vauvojen perheet tarvitsevat palveluita.

– Kunnille olisi nyt edullisinta ostaa lapsiperheiden palveluita pitkään toimineilta, luotettavilta järjestöiltä. Paljon kalliimmaksi tulee, jos palvelu lopetetaan, ja se pitää sitten käynnistää uudelleen, kuvaa Timo Peltovuori.

Hyvässä kunnassa kotona ei tarvitse pelätä

Vuosittain noin 700 000 naisen arvioidaan Suomessa joutuvan lähisuhteissaan väkivallan tai sillä uhkaamisen kohteeksi. Kaikenlainen väkivalta loukkaa ihmisoikeuksia.

Pääsihteeri Riitta Särkelä toteaa, että lähisuhdeväkivalta pitäisi pystyä kunnissakin tunnistamaan nykyistä paremmin. Väkivalta ja sen tuota turvattomuus pitää myös pystyä ottamaan rohkeasti puheeksi.

– Poikkeusaikana erilaiset ristiriidat kodeissa ovat kasvaneet ja tukea tarvitaan. Esimerkiksi Ensi- ja turvakotien liiton chatista apua haki viime vuonna viisinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna.

Timo Peltovuori on huomannut, että turvakodit eivät välttämättä ole monellekaan kuntalaiselle tuttuja. Niiden merkitys on kuitenkin suuri ja heijastuu laajalle.

– Väkivalta aiheuttaa inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös taloudellisia menetyksiä. On muistettava sekin, että väkivalta altistaa monenlaisille sairauksille diabeteksesta liikalihavuuteen.

Hyvinvointivaltion innovaatiot näkyviksi

Koronapandemia on vaikuttanut laajasti lapsiin ja lapsiperheisiin. On taloudellisia huolia, ja voimavarat alkavat olla vähissä.

Riitta Särkelä kertoo, että kovimmin isku on kohdentunut niihin perheisiin, joilla oli jo entuudestaan vaikeaa. Erityisesti heitä pitäisi nyt tukea.

– Esimerkiksi etäopetuksen myötä lapsilta on jäänyt pois mahdollisuus lounastaa koulussa. Nyt näkyy, kuinka tärkeitä kouluruokailun kaltaiset hyvinvointivaltion innovaatiot ovat, Särkelä huomauttaa.

Maria Länsiö toteaa, että Tampereen ensi- ja turvakoti on saanut koronan myötä uudenlaisiakin asiakkaita.

– Meille on tullut ihmisiä, joilla ainakin ulkopuolelta katsottuna kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Olemmekin entisestään halunneet laskea kynnystä käyttää palveluitamme.

Ensi- ja turvakotien liiton teesit 13.6. kuntavaaleissa tarkemmin, katso ensijaturvakotienliitto.fi/kuntavaalit-2021.

Teksti: Vesa Keinonen[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Podcast: Miten kunnan päätökset vaikuttavat perheiden arkeen?

Keskustelemassa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä, Tampereen ensi- ja turvakotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Maria Länsiö ja Oulun ensi- ja turvakotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Peltovuori.

Kuuntele podcast