Kansalaistoiminta Vapaaehtoisuus

Mieskaveri toimii ystävänä ja miehen mallina

Vapaaehtoistyöhön perustuva Mieskaveritoiminta on jo 30 vuoden ajan osoittanut merkityksensä monen äidin, lapsen ja miehen elämässä.

Erja Päivärinta on elänyt yksinhuoltajaäidin arkea ja asunut poikansa kanssa kahdestaan koko tämän lapsuuden.

Pojan kasvattaminen ilman miehen mallia alkoi mietityttää Erjaa lapsen ollessa päiväkoti-iässä ja elinpiirin muodostuessa kovin naisvaltaiseksi. Hän päätti kokeilla, olisiko Pienperheyhdistyksen ylläpitämästä Mieskaveritoiminnasta apua.

Avoimin mielin

Ajatus vieraasta miehestä viettämässä aikaa oman lapsen kanssa saattaa tuntua oudolta ja pelottavaltakin. Erja lähti kuitenkin mukaan avoimin mielin yhdistyksen toimintaan luottaen.

– Asuimme tuolloin Helsingissä hyvien yhteyksien päässä ja mieskaveri löytyi yllättävän nopeasti hakemuksen jättämisestä, Erja muistelee.

Hänellä ei ollut pitkää toivomuslistaa, eikä vaatimuksia esimerkiksi miehen iästä. Toiveena oli lähinnä hyvät käytöstavat omaava mies, joka ei tupakoi eikä ole ajatuksiltaan tiukasti uskonnollinen eikä rasistinen.

Ikioma kaveri

Erjan pojalla on ollut kaksi erilaista mieskaveria, joista ensimmäinen oli parikymppinen opiskelija. Koska hän ei lopulta ehtinyt oman elämäntilanteensa takia tapaamaan poikaa juuri ollenkaan, tarjosi Pienperheyhdistys uutta mahdollisuutta – kymmenkunta vuotta vanhempaa miestä.

– Olen ollut onnellinen, että molemmat ovat olleet urheilullisia ja vieneet poikaa harrastuksiin, jotka eivät itseäni niin kiinnosta, kuten jalkapallopeleihin.

Huippuhetkiä ovat olleet nekin kerrat, kun mieskaveri on hakenut pojan päiväkodista tai koulusta tai tullut syntymäpäiville. Pienet arkiset asiat, kuten WhatsApp-viestittelyt, ovat tuntuneet luontevilta. Poika on saanut kokea, että mieskaveri on todella juuri hänen kaverinsa ja häntä varten, ei jonkun oman kaverin isä tai äidin kaveri.

Vuorovaikutteinen suhde

Kahdenkeskiset hetket mieskaverin kanssa ovat pojalle tärkeitä, mutta ei ole tarkoitus, että mieskaveri olisi lapsenvahti. Erja toteaa, että myös raha-asioista – kuka maksaa mitä – on syytä keskustella avoimesti.

Suhteen toimivuus on lopulta monen tekijän summa ja pitkälti kiinni myös henkilökemioista.

Erja tähdentää, että miehen malli voi olla monenlainen ja että olennaista on vuorovaikutteisuus sekä kyky kommunikoida. Kaikki mieltä askarruttavat asiat on uskallettava nostaa esiin, on sovittava pelisäännöt ja pidettävä niistä kiinni.

Antoisaa vapaaehtoistyötä

Mieskaverit käyvät läpi hakuprosessin ja kurssin, jollaisella Erja Päivärintakin on ollut kertomassa omista kokemuksistaan. Ilari Kotajärvi kävi mieskaverikurssin viime keväänä veljensä esimerkin innostamana, ja hän haluaa rohkaista muitakin mukaan tähän hienoon vapaaehtoistyöhön.

– Veli oli mukana toiminnassa Oulussa ja ajattelin heti, että onpas mielenkiintoinen juttu. Kurssilla muun muassa pohdimme itsetutkiskelun kautta omaa elämäntilannetta ja isäsuhdetta, mikä oli valtavan kiinnostavaa.

Ilarille tärkein motiivi oli halu auttaa. Oma hyvä isäsuhde on ollut hänelle aina merkityksellinen ja hän toivoo voivansa välittää edes jotain tästä hyvästä 9-vuotiaalle pojalle, jonka mieskaverina hän nyt on.

”Mieskaveriksi ryhdytään vapaaehtoisesti ja pitkäjänteisesti, eikä tätä tietenkään jaksaisi, jollei kokisi jotain myös saavansa.”

– Toivon, että olen pojalle esimerkki avoimesta, suoraselkäisestä ja rehellisestä miehestä. Asiasta kuin asiasta voi puhua – huumoria unohtamatta. Vähän pilkettä silmäkulmassa pitää olla.

Tapaamisia on noin joka toinen viikko ja tekemistä riittää milloin Ilarin, milloin pojan tai tämän äidin ehdottamana. Ilari tiedostaa, että vuosien varrella suhde tulee muuttumaan. Sitoutuminen on hänelle tärkeä arvo.

– Mieskaveriksi ryhdytään vapaaehtoisesti ja pitkäjänteisesti, eikä tätä tietenkään jaksaisi, jollei kokisi jotain myös saavansa. Käymme elokuvissa ja jääkiekkomatseissa, puistossa leikkimässä ja kiipeilemässä. Olen kokenut, että poika on nauttinut. Se tuo minullekin hymyn huulille, kun näen, miten pieni lapsi iloitsee.

Tutustu mieskaveritoimintaan ja tule mukaan!