Sydämellinen ja lämmin kiitos kaikille asiakkaillemme, jäsenillemme ja yhteistyökumppaneillemme kuluneesta vuodesta 2020!

Päättynyt vuosi oli monessa mielessä poikkeuksellinen ja toi mukanaan uudenlaisia haasteita niin yrityksille, yksilöille kuin perheillekin. Tarkastellessamme mennyttä vuotta taaksepäin, on se kuitenkin sisältänyt myös useita hienoja kohtaamisia, keskustelua, kasvamista ja monta mieleen jäävää muistoa.

Mennyt vuosi on ollut sanalla sanoen työntäyteinen. Turvakodissa asiakkaita vuonna 2020 oli yhteensä 189, joista naisia oli 95, miehiä 8 ja lapsia 86. Asumispäiviä turvakodissa oli 2462, joka on 47% enemmän kuin edellisenä vuotena. Loppusyksystä asiakasmäärä turvakodilla tuplaantui edellisvuoteen verrattuna.

Väkivalta- ja eroauttamisen avopalveluissa asiakasmäärät jatkoivat myös kasvuaan viime vuonna ja uusia työmuotoja kehitettiin, kun esimerkiksi etätapaamiset videoyhteyden avulla otettiin käyttöön.  Koronakriisinkin aikaan olemme pystyneet tarjoamaan asiakkaillemme myös kasvokkain tapaamisia. Kaikille asiakkaille etätapaamiset eivät ole mahdollisia tai kasvokkain on helpompi keskustella. Lisäksi olemme päivystäneet Ensi- ja turvakotien liiton chat-auttamisen kanavilla aiempia vuosia selvästi enemmän. Vuoden aikana tapasimme kasvokkain lähes 100 eri asiakasta ja chat-puolella asiakaskontakteja meillä oli noin 400. Myös koulutustilaisuuksia järjestimme sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja työntekijöille useampia vuoden aikana.

Yhdistyksen tapaamispaikkatoimintaa on toteutettu Suupohjan alueella. Tapaamispaikkatoiminta on mahdollistanut lapsen ja hänestä erossa asuvan vanhemman turvallisen tapaamisen, jos se muuten ei ole ollut mahdollista. Tapaamispaikkatoiminnassa tuettuja tapaamisia on järjestetty edellisvuonna 52 kpl, valvottuja 39 kpl, valvottuja vaihtoja 50 kpl ja turvattuja tapaamisia 249 kpl.

Olemme iloksemme saaneet olla mukana Etelä-Pohjanmaalla kouluttamassa vapaaehtoisia ja saaneet toimintaamme uusia vapaaehtoisia. Jos sinulla heräsi kiinnostus olla asiakkaidemme tukena ja rinnalla kulkijana tai yksittäisissä vapaaehtoistoimissa, ole rohkeasti yhteydessä meihin.

Nyt eletään tammikuuta. Sydäntalven selkä taittuu, vuodenkierron syvin pimeyden hetki on ohitettu ja valon määrä lisääntyy joka päivä. On aika kääntää katseet kohti alkanutta vuotta ja kaikkea sitä, mitä se tuokaan mukana tullessaan. Mainittakoon tässä niistä jo muutama;

• Valtakunnalliset, matalan kynnyksen chatit jatkavat päivystämistä arkisin klo 12-18 ja lauantaisin klo 14-17. Lasten ja nuorten oma chat avoinna arkipäivisin klo 15-17.
  • Olette myös saattaneet huomata ajanvaraus-palkin verkkosivuillamme. Nettiajanvaraus yhdistyksemme avopalveluihin on tulossa käyttöön huhtikuun aikana. Tästä tiedotamme lisää vielä myöhemmin.
  • Olemme myös käynnistelemässä tänä vuonna uudestaan asiakkaillemme väkivaltaa kokeneiden naisten hyvinvointikahvilaa etäyhteyden välityksellä.

Rakennetaanhan yhdessä ja yhteistyötä tehden, toinen toistamme tukien, tulevasta vuodesta 2021 parempi ja turvallisempi!

Toivoo: Etelä-Pohjanmaan Ensi- ja turvakotiyhdistyksen väki