Koska olet isä, sinun on huolehdittava itsestäsi. Sinun vointisi on yhteydessä koko perheesi hyvinvointiin. Pikkulapsiperheen isänä olet välillä hyvin stressaantunut. Ota se huomioon arjessa. Älä anna stressin jäädä päälle.
KUINKA SINÄ VOIT?

• Liikutko säännöllisesti?
  • Nukutko hyvin?
  • Onko sinulla joku, jolle puhua?
  • Jaksatko tehdä mukavia asioita töiden jälkeen?
  • Mistä sinulle tulee hyvä mieli?
  • Uskallatko kertoa tunteistasi puolisollesi
  • Pystytkö jakamaan parisuhteeseen liittyviä toiveita ja pelkoja puolisosi kanssa?
  • Ovatko vanhemmuuden taitosi riittävät?

Ja miten nämä asiat vaikuttavat isänä oloosi? Lapsen syntyminen tuo arkeen haasteita ja oma jaksamisesi on ajoittain koetuksella.

”Lapset tietävät ja aistivat, mitä vanhemmille kuuluu.” (isä, 34 v)

MITEN VARMISTAT, ETTÄ AIKAISI RIITTÄÄ PERHEELLE, PARISUHTEELLE JA ITSELLESI?

Toimivassa arjessa jää aikaa myös omalle tekemiselle ja ystäville. Tämä on tärkeää, jotta itse jaksat. Parisuhteen kannalta on keskeistä, että vastuu ja arjen työt jakautuvat yhdessä sovitusti. Reilu työnjako vähentää riitaa ja yhdessä vietetty aika on mukavampaa. Lapselle arkinen yhdessä olo takaa tutun ja turvallisen isän.

Paras tapa valmistautua isäksi tuloon on miettiä isyyteen liittyviä odotuksia, toiveita ja pelkoja. Juttele puolisosi ja ystäviesi kanssa!

ISYYS JA STRESSI

”Elämä muuttuu lapsen mukana.” (isä, 41 v)

Stressi liittyy kaikkeen uuteen. Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että myös mukavat asiat voivat rasittaa. Hetkellisesti stressi voi olla hyväkin juttu. Jos se jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa uupumusta, ärtymystä ja mielialan laskua. Isyydessä stressiä tuottavat vapaa-ajan puute, lisääntyneet kotityöt ja lapsen hoito. Painetta aiheuttavat myös isyyteen liittyvät odotukset ja muutokset itsessä, puolisossa ja parisuhteessa. Sinusta voi tuntua, että isän rooli rajoittaa vapauttasi, identiteettiäsi ja toimintaasi.

TIEDETÄÄN, ETTÄ ISILLE STRESSIÄ AIHEUTTAVAT

• lapsen fyysinen takertuvuus
• itku
• lapsen lukuisat avunpyynnöt
• lapsen pienet käyttäytymisongelmat

Isille stressiä tuottavat myös heikot tiedot lapsen kehityksestä ja kykenemättömyys ymmärtää ja tulkita lapsen tunteita.

Painetta lisää, jos yhteydet omiin ystäviin ja sukulaisiin ovat vähäiset.

TYÖ JA RAHA
Jos olet tyytyväinen työhösi, jaksat paremmin myös kotona. Isien tyytyväisyyttä työhönsä lisäävät työn jatkuvuus, mahdollisuus vaikuttaa työn sisältöön ja työssä eteneminen.

Isänä sinua saattaa huolettaa perheen talous. Työn ja perheen yhteensovittaminen voi tuntua haasteelliselta. On hyvä muistaa, että työ on vain osa elämääsi, älä anna sen viedä liiaksi aikaa ja voimia.

Mieti mikä sinulle on tärkeää isänä?

”Anna mieluummin aikaasi kuin lahjoja.” (isä, 27 v)

MITEN SINÄ KATKAISET STRESSIN?

Älä vertaa itseäsi Villeen, joka asuu naapurissa ja jolla myös on pieni lapsi. Ihmiset kestävät stressaavia tilanteita eri tavoin.

Pysähdy ja kuulostele omaa oloasi.
Paineiden tunnistaminen ei ole heikkoutta. Ota tosissasi se, miltä sinusta tuntuu.

Hetkellinen maiseman vaihtaminen ja ystävien kanssa rentoutuminen on ok.   Yleinen nollaamiskeino on päihteet. Jatkuva alkoholin käyttö laskee kuitenkin mielialaa. Krapulapäivänä olet ärtynyt ja riitoja tulee helpommin. Mieti, missä ja kuinka paljon käytät alkoholia? *Neuvolassa tai työterveyshuollossa voit pyytää alkoholinkäyttösi testaamista Audit-testillä.

MITÄ MENETÄT, JOS OLET PÄIHTYNYT?

Saatat menettää lapsesi luottamuksen. Päihtyneenä käyttäydyt lapsesi mielestä arvaamattomasti ja sekavasti ja vaikutat vieraalta. Omasta mielestäsi olet ehkä mukava ja spontaani seuramies. ”Tavallisten juhlien” jälkeen lapsesi voi kokea vihaa, kiukkua ja häpeää. Lapsesi kantaa huolta sinusta ja koko perheestä. Koska hänellä on sisäänrakennettu tarve olla lojaali vanhemmilleen, hän jää usein yksin kokemustensa ja tunteidensa kanssa. Juomisesi vaikuttaa sinun ja lapsesi väliseen suhteeseen silloinkin, kun olet selvä.

TARVITSETKO TUKEA TAI APUA?

Tuleeko riideltyä useammin? Teetkö ylipitkiä työpäiviä? Kiukutteleeko lapsi koko ajan? Otatko joka päivä pienet naukut? Juotko joka viikonloppu? Oletko uupunut ja pinna tiukalla? Mikään ei tunnu miltään?
Tekisi mieli lähteä ja jättää koko juttu?

Alkoholi voi saada sinut tekemään asioita, jotka haluaisit unohtaa / unohdat seuraavana aamuna. Humalaisen illan aikana sinulta voivat hävitä: kengät, takki, luottokortti, puhelin, lompakko, auto, ajokortti, omanarvontunto, työpaikka, ystävä tai perhe.

Jos näin on käynyt, mieti vakavasti, miten käytät alkoholia.

Ellet voi hyvin, sinulla on oikeus ja mahdollisuus saada apua. Jutteleminen auttaa. Kannattaa keskustella ammattiauttajan ja toisen saman kokeneen kanssa kasvotusten, puhelimessa tai netissä.

Tallenna