Elämä ei aina mene käsikirjoituksen mukaan.  Ongelmat saattavat kasautua eikä apua tunnu löytyvän.  Miehille on tyypillisempää, että monet elämänmuutokset ja tapahtumat alkavat vaivata ja stressata kuukausien tai vuosienkin jälkeen itse tapahtumasta.  Mieheltä voidaan myös odottaa, että ”hän kestää kuin mies” menetykset ja vastoinkäymiset.

Osalla on myös taustalla lapsuuden malli, missä kaikkia tunteita ja niiden ilmaisua ei ole sallittu.  Vaikeassa tilanteessa voi käydä niin, että mieli paisuu ja liioittelee eikä tunteita voi hallita, vaikka sitä yrittääkin. Huonoa oloa on helppo hukuttaa päihteisiin, mikä altistaa myös mielialan laskulle ja osa saattaa kokea ärtymiskynnyksensä laskeneen.

Erityisen stressaavaksi koetaan yleensä läheisen menetys, jota on arvostanut tai josta on ollut riippuvainen.  Miehille fyysinen rajoitus tai invaliditeetti on usein naista koettelevampaa kestää.  Esimerkiksi armeijaan joutuminen tai koulukiusatuksi tuleminen voivat laukaista kriisireaktion.  Parisuhteessa uskottomuus on vakava paikka ja erouhka, varsinkin jos siihen liittyy pelko lasten menettämisestä, saattaa lamauttaa miehen toimintakyvyn täysin. Isänä mies yleensä venyy kriisitilanteissa, kuten äidin sairastuessa masennukseen tai keskenmenon kohdatessa jääden itse vaille tukea.

Häpeää aiheuttaa usein rattijuopumus, vankilaan joutuminen, väkivallan käyttö tai väkivallan uhriksi joutuminen, varsinkin jos tekijä on nainen tai kyseessä on ollut seksuaalinen väkivalta.  Asioista ei ole aina helppo puhua.