Suurin osa suomalaisten kuluttamasta alkoholista juodaan kotona. Myös vauva- ja pikkulapsiperheiden vanhemmat käyttävät alkoholia ja sen käyttö on yhä arkisempaa monissa tilanteissa. Juhlajuoman voi korvata alkoholittomalla vaihtoehdolla, jota koko perhe voi yhdessä nauttia.

Joulutunnelman rakentamiseksi vauvaperheen joulupöytään ei tarvita alkoholijuomia. Hyvä tunnelma jouluna syntyy levollisesta mielestä, yhdessäolosta ja juhlasta arjen keskellä. Pikkulapsiperheet ovat elämänvaiheessa, jossa luodaan oman perheen jouluperinteitä omaksi ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi.

− Hyvä ruoka ja juoma ovat olennainen osa joulun viettoa. Juhlavia juomia löytyy nykyään paljon alkoholittomina. Juhlan tuntua voi luoda kattauksella, kauniilla laseilla ja koristelemalla juoma marjoilla, hedelmillä ja tähtianiksilla. Esimerkiksi viinilasista voi hyvin juoda vaikkapa kuplavettä sitruunaviipaleella ja rosmariinin oksalla koristeltuna ja juhlava tunnelma on taattu, muistuttaa koordinaattori Outi Mehto Marttaliitosta.

Lapsiperheen joulupöydässä voi huoletta valita kaikille maistuvia herkkuja, valita omalle kukkarolle sopivia ruokia ja keskittyä ja siihen, että jokainen pöydän ympärillä viihtyy. Juhlatunnelman luomisessa tärkeintä on yhdessä oleminen ja kokemuksen yhteinen jakaminen. Jouluun usein liittyy tunnelatausta ja herkkyyttä, jonka vahvistaminen alkoholilla ei aina ole viisasta.

Pienikin alkoholimäärä vaikuttaa

Vauvaperheen vanhempien alkoholinkäytössä on paljon riskejä, jotka on hyvä tunnistaa. Vauva aistii jo pienimmänkin muutoksen vanhemman käytöksessä. Kovempi ääni, epävarmemmat liikkeet ja muuttunut tuoksu hämmentää pientäkin vauvaa. Vanhemman kyky vastata vauvan tarpeisin ja olla vauvalle läsnä voi heikentyä jo pienen alkoholimäärän jälkeen.

Vauvaperheissä huonosti nukutut yöt ovat usein tuttuja. Alkoholi rentouttaa, mutta myös heikentää unen laatua eikä käy unilääkkeen korvikkeesta, jos elimistö on stressitilassa ja rauhoittuminen on vaikeaa. Pitkän raittiusjakson eli esimerkiksi odotusajan jälkeen juodulla alkoholilla voi olla arvaamattomat vaikutukset ja pienestäkin määrästä voi humaltua yllättävästi. Juhlatunnelman ja iloisen leijumisen lisäksi alkoholi voi vahvistaa kielteisiä tunteita. Pienikin määrä alkoholia voi vahvistaa alakuloisia ajatuksia ja lisätä ahdistuksen tunteita. Joskus eri tilanteissa voi olla vaikea olla ilman alkoholia ja silloin kannattaa pysähtyä.

− Alkoholiongelma muodostuu pikkuhiljaa ja siitä on usein todella vaikeaa puhua. Usein käy niin, että ongelman huomaa läheinen ennemmin kuin henkilö itse, asiantuntija Maria Hohenthal Ensi- ja turvakotien liitosta muistuttaa.

Ristiriitoja voi aiheuttaa vanhempien erilainen suhtautuminen juomiseen. Usein vauvan isän alkoholinkäyttöä pidetään sallitumpana ja luvallisempana. Jos vauva-arki on jo muutenkin raskasta, kotona olevan vanhemman rooli voi muuttua toisen alkoholinkäytön myötä vielä raskaammaksi. Työnjaosta ja vauvan hoitamisesta voi helposti tulla riitaa.

Yksin ei kannata jäädä miettimään vaan tukea alkoholinkäytön vähentämiseen löytyy. Vauvaperhe ja päihteet -chatissä voit keskustella nimettömästi omasta ja puolison alkoholinkäytöstä. Chat on avoinna arkisin klo 14-18 ja vastaamassa on ovat jäsenyhdistystemme lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaiset. Chat löytyy: www.vauvaperhe.fi

Maria Hohenthal
asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto, Lapsilähtöinen päihdetyö

Outi Mehto
Lapsiperheiden arjen tukeminen -koordinaattori, Marttaliitto

Vinkiksi joulupöytään:

Omenaglögi

4 dl omenatäysmehua
1 dl vettä
2 tl hunajaa
½ tl kanelia ja inkivääriä
(2 neilikkaa, 1 tähtianis)
tilkka sitruunamehua
koristeeksi sitruunaviipaleita

1. Mittaa ainekset valmiiksi kattilaan
2. Kuumenna mehu lähes kiehuvaksi.
3. Maista varovasti ja lisää  hiukan vettä, hunajaa ja sitruunamehua.
4. Koristele sitruunaviipaleilla.

Reseptin tarjoaa: Martat

Lataa kuva itsellesi ja jaa somessa!