KANSAINVÄLISEN KADONNEIDEN LASTEN PÄIVÄN HISTORIA LYHYESTI

Päivän viettäminen kadonneiden lasten päivänä alkoi yhdysvalloista vuonna 1983. Toukokuun 25. päivänä 1979 6-vuotia Etan Patz katosi koulumatkallaan New Yorkissa. Isän ottama kuva lapsesta sai paljon kansallista ja kansainvälistä huomiota mediassa ja muuttui kadonneiden lasten liikkeen symboliksi. Vuonna 1983 presidentti Ronald Reagan julisti päivän kansalliseksi kadonneiden lasten päiväksi USAssa.

Kun yleisön tietoisuus ongelmasta lisääntyi ja kaapattujen lasten määrä maailmalla kasvoi, päivän vietto kadonneiden lasten päivänä levisi myös muualle maailmaan.

KANSAINVÄLINEN KADONNEIDEN LASTEN PÄIVÄ NYKYÄÄN

Kadonneiden lasten päivää vietettiin tänä vuonna monessa maassa: Alankomaat, Albania, Australia, Belgia, Brasialia, Etelä-Korea, Iso-Britannia, Intia, Italia, Kanada, Kreikka, Meksiko, Pakistan, Portugali, Puola, Romania, Saksa, Serbia, Taiwan, Uusi Seelanti, Valko-Venäjä, Venäjä. Näistä maista suurin osa kuuluu ICMEC:in maailmanlaajuiseen kadonneiden lasten verkostoon (Global Missing Children’s Network).

Kuva: Tiina Hietala

TÄTÄ POSTAUSTA KIRJOITTAESSANI KESKIMÄÄRIN 150 LASTA ILMOITETTIIN KADONNEIKSI – PELKÄSTÄÄN YHDYSVALLOISSA.

Amerikan oikeusministeriön viimeisimmän tutkimuksen (2002) mukaan noin 800 000 lasta katoaa vuositasolla. Heistä yli 200 000 on perheenjäsenen kaappaamia. Luvut on hirvittävän suuria – ja ne kertovat vain Yhdysvalloissa tapahtuneista katoamisista. Kadonneiksi ilmotetuista suurin osa palaa onneksi kotiin. Suomessa ilmoitetaan kadonneeksi vuosittain joitakin satoja henkilöitä. Heistäkin suuri osa on lapsia. Kaapatuista lapsista taas suurin osa on perheenjäsenen tai läheisen kaappaamia, vain kourallinen on tuntemattomien toimesta tapahtuneita. Joidenkin mielestä tämä voi kuulostaa lohduttavalta, eikä lainkaan huolestuttavalta; että lapsi, jonka oma perheenjäsen on kaapannut olisi turvassa läheisensä kanssa, että perheenjäsenen kaappaamaa lasta ei tarvitsisi kohdella kadonneena. Totuus kuitenkin on, että kaappaaminen voi olla lapselle hyvin traumatisoiva tapahtuma. Lapsi voi oireilla psyykkisesti ja fyysisesti – kukapa ei kun kaikki tuttu viedään ympäriltä pois: koti, koulu, ystävät, toinen vanhempi – kaikki mikä ennen oli tuttua ja turvallista.

Me täällä Kaapatut Lapset ry:ssä teemme kaikkemme sen eteen, että osa näistä lapsista saataisiin takaisin kotiinsa, ja mikä tärkeintä, teemme kaikkemme ettei tällaista edes tapahtuisi. Kansainvälinen kadonneiden lasten päivä on meille hyvin tärkeä päivä, sillä se edustaa kaikkea sitä, mitä me täällä teemme.

”Every day, children go missing. Some taken by the person they trust the most – a parent. Removed from almost everything they know, they can suffer emotionally and phycisally, and they are told lies about their family.On May 25, help bring them home!