Lähetystöt mahdollistavat lapsikaappauksia

Porvoossa syksyllä tehty pienen lapsen murha on ansaitusti aiheuttanut paljon keskustelua. Syvä osanottoni lapsen äidille ja läheisille.

Itse tapahtuman lisäksi minua on järkyttänyt myös taustoista kerrottu yksityiskohta: isä oli kaapannut lapsen Ranskan Suomen lähetystön myöntämän passin avulla. Äidin suostumusta passiin ei ollut kysytty eikä hänelle edes ilmoitettu passihakemuksesta, jolloin hän olisi voinut yrittää estää lapsen kaappauksen.

Minun lapseni kaapattiin Espanjaan kymmenen vuotta sitten vastaavan tapahtumakulun jälkeen. Isä oli saanut lapsille passit Espanjan lähetystöstä. Minä sain tietää passeista vasta, kun lapset eivät palanneet kotiin normaalin viikonlopputapaamisen jälkeen. Sain vain valokuvan, jossa he seisovat lentokoneen portailla vilkuttamassa. Perheemme piina kesti lähes kaksi vuotta, jonka aikana emme lasten kanssa saaneet olla missään tekemisissä toistemme kanssa.

Käsittääkseni yhdenkään Euroopan tai kovin monen muunkaan maan lainsäädäntö ei salli passien myöntämistä yhteishuollossa oleville lapsille kysymättä toisen huoltajan mielipidettä. Lähes sata valtiota maailmassa on mukana kansainväliset lapsikaappaukset kieltävässä sopimuksessa. Miksi lähetystöt siis myöntävät passeja, jotka mahdollistavat nämä kaappaukset?

Espanjan lähetystö tai valtio ei koskaan pahoitellut minulle tapahtunutta, saati että olisi pyytänyt anteeksi. Toivottavasti Ranskan lähetystö ymmärtää vastuunsa tapahtuneeseen. Toivon myös, että tästä asiasta keskustellaan laajasti ja lähetystöt alkavat noudattaa oman maansa lakeja. En haluaisi kuulla enää yhdestäkään lähetystön mahdollistamasta lapsikaappauksesta.

Maria Lahti
Kaapatut Lapset ry