Vuoden 2015 pääteemamme on vertaisuuden ja kokemusasiantuntijuuden vahvana pitäminen ja kehittäminen. Tulevan vuoden aikana panostamme vertaistukijoiden jaksamiseen, vertaisten kouluttamiseen, työnohjaukseen ja virkistymiseen. Tavoitteena on parantaa vertaistukitoiminnan laatua ja laajentaa avun kohdennettua tarjoamista. Toisena tavoitteena on kannustaa kriisivaiheen ylittäneitä tuettavia jakamaan kokemusasiantuntijuuttaan vertaistukijoina. Tavoitteiden onnistumisen ja toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeä kuunnella vertaistukijoitamme. Tämä blogiteksti avaa tulevan vuoden pääteeman kertomalla kahden vertaistukijan tarinan siitä, mikä sai heidän lähtemään mukaan vertaistukijaksi ja millaisia kokemuksia heillä on vertaisena toimimisesta.

”Haluan olla vertaistukijana Kaapatut Lapset ry:ssä, sillä vuosia sitten sain itse todella tärkeää tukea kun lapseni olivat kaapattuina. Vuosien vierähtäessä tuetun rooli muuttuikin tukijaksi aivan luonnollisesti omalla painollaan. Annan hyvän kiertää eteenpäin ja se tunne palkitsee minua todella paljon. Vieläkin, vaikka itselläni kaappausuhkakin on jo menneen talven lumia, niin tunnen voimakasta yhteenkuuluvuutta yhdistyksemme jäseniin ja tiedostan, että en ole yksin kokemuksieni kanssa. Toivon yksinkertaisesti tuettavani tuntevan samoin!” Maria

”Oman eroni ja lapseni myötä olen ollut lapsikaappausuhan alla. Sain yhdistyksen vertaistukijoilta sekä toiminnanjohtajalta hyviä neuvoja lapsikaappauksen ehkäisyyn sekä isot korvat murheitteni kuunteluun. Tällä hetkellä tilanteeni on rauhallinen ja koen olevani valmis toimimaan vertaistukijana. Jos pystyn antamaan oman panokseni ja kokemukseni sitä tarvitseville, olen oikealla polulla. Jos en pysty auttamaan ja antamaan neuvoja, yhdistyksemme muut vertaistukijat ja toiminnanjohtaja avustavat.  Minä en toimi vertaistukijana yksin, eikä tuettavan ja apua tarvitsevan myöskään tarvitse jäädä yksin.  Olen saanut hyviä ystäviä ja tiedän mistä saan apua jos lapsikaappausuhka kohdallani uusiutuu ” Virpi

Elämässä voi tulla vastaan tilanteita, joihin emme ole varautuneet ja joihin meillä ei ole tukiverkostoa. Lapsikaappauksen uhka tai lapsikaappaus on suuri elämänkriisi, joka rajoittaa vanhemman elämää ja toimintakykyä. Kaapatut Lapset ry tarjoaa lapsikaappauksen kokeneille ja sen uhan alla eläville vanhemmille ja isovanhemmille vertaistukea puhelimitse, kasvokkain sekä verkossa. Tarkoituksena on tarjota vertaistukea monessa muodossa, jotta jokainen tukea ja apua tarvitseva tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Kaapatut Lapset ry:n vertaistukijat tekevät toiminnanjohtajamme kanssa mittaamattoman arvokasta työtä auttaakseen vanhempia jotka käyvät läpi haastavia elämäntilanteita. Mikään ei korvaa saman elämäntilanteen kokeneen henkilön kanssa keskustelemista.

Kirjoittajat: järjestösihteeri Vilma Näveri, vertaistukijat Maria & Virpi