Parisuhteen päättyminen on muutos kaikille perheenjäsenille.

Vanhempien ero heijastuu aina myös lasten elämään. Lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi ja oman selviytymisen tueksi on mahdollista saada tukea ja apua eron herättämiin kysymyksiin sekä tunteiden jäsentelyyn. Vanhempien välinen yhteistyö ja sovinnollisuus eron jälkeen tukevat lasta sopeutumaan muutoksiin.

Tarjoamme maksuttomia, matalan kynnyksen palveluita joustavalla ajanvarauksella!

Yksilö- ja paritapaamiset aikuisille, lapsille ja nuorille

• Yksilöllistä keskustelutukea eroon ja vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä
  • Tukea yhteistyövanhemmuuteen ja lapsen näkökulman huomioimiseen
  • Lapsille ja nuorille toiminnallisia menetelmiä keskustelun tueksi
  • Asiakas voi ottaa suoraan yhteyttä varaamalla ajan työntekijälle joko sähköisen ajanvarauksen (nettisivujen etusivulla) tai puhelinsoiton kautta.
  • Tapaamisia on asiakkaan tarpeen mukaan 1-5 ja ne ovat maksuttomia (Stea-tukee toimintaa). Asiointi on mahdollista myös anonyymisti.

Eron ensiapupiste

• Eron ensiapupiste on tarkoitettu kaikille, joita ero koskettaa: nuorille, vanhemmille, isovanhemmille ja muille läheisille.
  • Eron ensiapupiste tarjoaa mahdollisuuden saada nopeasti tukea erotilanteessa sekä ohjausta oikeiden palveluiden piiriin.
  • Eron ensiapupiste on avoinna:

joka toinen viikko tiistaisin klo 9.30-10.30 ja klo 11-12

ja joka viikko torstaisin klo 13-14 ja klo 14.30-15.30

• Eron ensiapupisteellä päivystävät Hämeenlinnan kaupungin lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaiset, Kanta-Hämeen perhetyö ry:n Ero lapsiperheessä-ammattilaiset ja Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan perheneuvojat.
  • Ajanvaraus Eron ensiapupisteelle tapahtuu sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta (ajanvarauslinkki löytyy mm. Apua eroon sivustolta, Kanta-Hämeen perhetyön netti- ja Facebooksivuilta, Hämeenlinnan kaupungin nettisivuilta)

Lasten erovertaisryhmä

• Lasten erovertaisryhmässä tuetaan lasta käsittelemään vanhempiensa eroa omista kysymyksistään käsin ja vertaisuutta hyödyntäen. Tunteiden löytäminen, sanoittaminen ja hyväksyminen on osa vertaisryhmän antia.
  • Vanhempien eroa käsitellään ryhmässä puolueettomasti ja ikätason mukaisesti, leikkien, pelaamisen, piirtämisen ja puhumisen kautta.
  • Ryhmä tukee lasta hyväksymään vanhempiensa eron osaksi omaa elämäänsä.
  • Ryhmän koko on 4-7 lasta ja on suositeltavaa, että erosta on sen verran aikaa, että lapsen arki on vakiintunutta ja hän on ehtinyt elää riittävästi eron jälkeistä elämää (esim. 6kk).
  • Ryhmään tulevat lapset ja heidän vanhempansa tavataan ennen ryhmän alkua.
  • Ohjaajina toimivat Kanta-Hämeen perhetyö ry:n koulutetut erovertaisryhmänohjaajat.
  • Ryhmä on osallistujille maksuton. Seuraavan ryhmän alkamisajankohtaa voi tiedustella Leena Pietiläiseltä, leena-pietilainen (at) khperhetyo.fi.

Kaksi kotia -sovellus yhdistää kahden kodin lapset ja heidän vanhempansa.

Sovellus sisältää elementit vanhempien toimivan yhteistyön edistämiseen ja lapsen asioiden hoitamiseen. Lapsen asioiden hoitaminen on sujuvaa ja yhteistyö on helpompaa.

• Kalenteri lapsen arjen ja tapaamisten suunnitteluun
  • Chat- palvelu keskusteluun vanhempien ja lasten tai vain vanhempien kesken
  • Tukea ja tietoa eron jälkeiseen elämään ja lapsen aseman huomioimiseen

Tutustu sovellukseen ja lue lisää TÄSTÄ

Apua eroon-sivusto

Apua eroon-sivustolle on koottu paljon tietoa eroon liittyen. Vinkkaa sivustosta asiakkaalle tai käy itse katsomassa vaikkapa paikkakuntakohtaiset tiedot eropalveluista.

Linkki Apua eroon-sivustolle

Lisätietoja: