Parisuhteen päättyminen on muutos kaikille perheenjäsenille.

Vanhempien ero heijastuu aina myös lasten elämään. Lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi ja oman selviytymisen tueksi on mahdollista saada tukea ja apua eron herättämiin kysymyksiin sekä tunteiden jäsentelyyn. Vanhempien välinen yhteistyö ja sovinnollisuus eron jälkeen tukevat lasta sopeutumaan muutoksiin.

Tarjoamme maksuttomia, matalan kynnyksen palveluita joustavalla ajanvarauksella!

Yksilö- ja paritapaamiset aikuisille, lapsille ja nuorille

• yksilöllistä keskustelutukea eroon ja vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä
  • tukea yhteistyövanhemmuuteen ja lapsen näkökulman huomioimiseen
  • lapsille ja nuorille toiminnallisia menetelmiä keskustelun tueksi

Lisätiedot ja ajanvaraus:

Varaa aika TÄSTÄ

Jos sopivaa aikaa ei löydy voit soittaa tai laitaa sähköpostia

Leena Pietiläinen
puh 044 500 54 90
Sähköposti: etunimi.sukunimi@khperhetyo.fi

Eron ensiapupiste

Oletko eroamassa tai jo eronnut vanhempi? Mietityttävätkö lapsiin liittyvät asiat erossa? Haluatko keskustella vanhempiesi erosta? Pohditko kuinka voisit auttaa eroavaa läheistäsi?

Eron ensiapupiste on tarkoitettu kaikille, joita ero koskettaa: nuorille, vanhemmille, isovanhemmille ja muille läheisille.

Eron ensiapupiste tarjoaa mahdollisuuden saada nopeasti tukea erotilanteessa sekä ohjausta oikeiden palveluiden piiriin.

Eron ensiapupiste on avoinna:

joka toinen viikko tiistaisin klo 9.30-10.30 ja klo 11-12

ja joka viikko torstaisin klo 13-14 ja klo 14.30-15.30

Eron ensiapupisteellä tapaat Hämeenlinnan kaupungin lapsi- ja perheasioiden ammattilaisia ja Kanta-Hämeen perhetyö ry:n Ero lapsiperheessä-työntekijöitä, Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan perheneuvojia sekä eron läpikäyneitä vertaistukijoita.

Varaa aika eron ensiapupisteelle TÄSTÄ

Apua eroon-chat: arkipäivisin klo 12-18, lauantaisin klo 14-17

Kahdenvälisissä chateissä voit pohtia omaan tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Keskustelussa voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista. Auttajina eroauttamisen ammattilaiset.

Lasten ja nuorten chat: arkipäivisin klo 15-18

Tule juttelemaan meidän kanssa mieltäsi painavista asioista:

• vanhempasi ovat eronneet
  • kotona riidellään
  • seurustelusuhteessa on pulmia tai seurustelusuhde on päättynyt
  • kotona on turvatonta ja sinua pelottaa
  • kotona on väkivaltaa
  • sinua tai jotain perheenjäsentäsi on satutettu

Lasten erovertaisryhmä

Lasten erovertaisryhmässä tuetaan lasta käsittelemään vanhempiensa eroa omista kysymyksistään käsin ja vertaisuutta hyödyntäen. Tunteiden löytäminen, sanoittaminen ja hyväksyminen on osa vertaisryhmän antia. Vanhempien eroa käsitellään ryhmässä puolueettomasti ja ikätason mukaisesti, leikkien, pelaamisen, piirtämisen ja puhumisen kautta. Ryhmä tukee lasta hyväksymään vanhempiensa eron osaksi omaa elämäänsä.

Ryhmän koko on 4-7 lasta ja on suositeltavaa, että erosta on sen verran aikaa, että lapsen arki on vakiintunutta ja hän on ehtinyt elää riittävästi eron jälkeistä elämää (esim. 6kk). Ryhmään tulevat lapset ja heidän vanhempansa tavataan ennen ryhmän alkua. Ohjaajina toimivat Kanta-Hämeen perhetyö ry:n koulutetut erovertaisryhmänohjaajat.

Lisätietoja:

Leena Pietiläinen 044 500 5490

sähköposti: etunimi.sukunimi@khperhetyo.fi

Kaksi kotia -sovellus yhdistää kahden kodin lapset ja heidän vanhempansa.

Sovellus sisältää elementit vanhempien toimivan yhteistyön edistämiseen ja lapsen asioiden hoitamiseen. Lapsen asioiden hoitaminen on sujuvaa ja yhteistyö on helpompaa.

Tutustu sovellukseen ja lue lisää  TÄSTÄ