Vankilan perheosasto toimii Vanajan avovankilassa (vankeusvangit) ja Hämeenlinnan vankilassa (tutkintavangit)

Vanajan avovankilassa perheosastolla on 10 paikkaa ja Hämeenlinnan uudessa vankilassa on osasto on kaksipaikkainen.

Vankilan perheosasto on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alainen lastensuojeluyksikkö, joka tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden suorittaa vankeusrangaistusta tai olla tutkintavankeudessa alle kolmevuotiaan lapsensa kanssa. Jakson alkaessa lapsen tulee olla alle kaksivuotias. Perheosastolle voi tulla jo raskauden aikana.

Vankilan perheosaston Vanajan ja Hämeenlinnan yksiköt ovat vankilan tiloissa ja valvonnassa, mutta yksiköiden toiminnasta vastaa Kanta-Hämeen perhetyö ry, joka on Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistys ja jonka työtä ohjaavat liiton vaativan vauvatyön laatukriteerit.

Lapsen sijoittamisesta perheosastolle päättää kotikunnan lastensuojelu, ja lapset ovat pääsääntöisesti lastensuojelun avohuollon tukitoimena sijoitettuja. Päätös lapsen sijoittamisesta perheosastolle voidaan tehdä, jos se on lapsen edun mukaista. Osastolle voidaan sijoittaa myös raskaana oleva vanki.

Vanajalla jokaisessa asuinsolussa on yhteinen keittiö Foto E-M Nystén

Vanhemman sijoittamisesta perheosastolle päättää Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskus.  Valmisteluissa kuullaan Vanajan vankilan ja perheosaston edustajia. Päätöksen yhteydessä sovitaan myös yhteistyöstä lapsen kotikunnan lastensuojelun sosiaalityön kanssa.

Vanajan vankilan perheosastolla on henkilökuntaa paikalla vuoden jokaisena päivänä klo 7-22. Hämeenlinnan vankilan perheosastolla on henkilökuntaa myös joka päivä silloin,  kun sinne on sijoitettu tutkintavanki lapsensa kanssa.

Tullessaan perheosastolle vanhempi sitoutuu osallistumaan perheosastolla tapahtuvaan suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen työskentelyyn. Perheosastolla tuetaan perhetyön keinoin vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja autetaan vanhempia vastaamaan lapsen tarpeisiin. Keskeinen osa työskentelyä on oman elämäntilanteen pohtiminen ja käytännön asioiden järjestely yhdessä omatyöntekijöiden kanssa.

Lisätietoa vankilan perheosastosta löytyy Lastensuojelun käsikirjasta

Perheosastolle tulevalle asiakkaalle

Mikäli haluaisit suorittaa vankeusrangaistuksesi Vanajan vankilan perheosastolla, kerro siitä, kun asioit joko yhdyskuntaseuraamustoimistossa tai ulosottoviranomaisen kanssa (sakkovangit).

DSC00154_kopio
Asiakashuone

Lapsesi osalta tarvitset sijoittamispäätöksen oman kuntasi lastensuojelun sosiaalityöntekijältä. Soitamme jokaiselle Vanajan vankilaan perheosastolle tulevalle vanhemmalle enne perheosastolle tuloa. Puhelussa voit kysyä esimerkiksi minkälaista perheosaston arki on tai muista mieltäsi askarruttavista asioista.

Perheosastolla Vanajan vankilassa asutaan 1-4 hengen soluasunnoissa, joissa on omat huoneet ja yhteinen keittiö sekä pesutilat. Vanhempi valmistaa itse ruoan lapselle ja itselleen. Vankila maksaa jokaiselle vanhemmalle ja lapselle  ruokarahaa, jolla voit ostaa viikoittain kaupasta tarvittavat ruoka-aineet.  Vankilaan tullessa sinulla onkin oltava käytössäsi pankkitili ja maksukortti, jotta ruokarahojen ja ostosten maksaminen onnistuu helposti.

Vanajan perheosaston olohuone Foto:E-M Nystén

Osastolla on yhteinen olohuone, jonne kokoonnumme arkiaamuisin aamupiiriin. Aamupiirissä käydään läpi itse kunkin päivän ohjelman. Lapsen vanhempana oleminen on kokopäiväinen työ, ja arkipäiväsi perheosastolla koostuu pitkälti asioista, joita tehdään lapsen kanssa.

Perheosastolla olon aikana voit pohtia yhdessä omatyöntekijöiden kanssa elämäntilannettasi ja saada apua asioiden järjestämiseen. Yhdessä ihailemme lapsen kasvua ja olemme osastolla läsnä aamusta iltaan.

Perheosastolla osallistut myös erilaisiin ryhmiin ja pääset lapsesi kanssa tutustumaan vuorovaikutusta vahvistavaan toimintaan, kuten vauvahierontaan, vauvasirkukseen tai värikylpyyn.

Lue lisää kirjeestä: KirjePerheosastolleTulevalleVanhemmalle 2019

Vauverosirkusta valmistellaan

”Mulle perheosasto on ollut loistojuttu.

Ja vauvallehan tää on kaikki, se ei tiedä muusta.”

Sosiaalityöntekijälle tietoa perheosastosta

Vankilan perheosastolle voidaan sijoittaa alle 2-vuotias lapsi lastensuojelulain 13a §, 37 § ja 49 § mukaisesti. Lapsi voi olla osastolla kunnes täyttää kolme vuotta. Päätöksen lapsen sijoittamisesta tekee lapsen kotikunnan lastensuojelu. Lapsen sijoittamisesta perheosastolle neuvotellaan yhdessä vanhemman sijoittamisesta vastaavan Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskuksen kanssa. Lapsi sijoitetaan yleensä avohuollon tukitoimena, mutta lapsi voidaan sijoittaa vankilan perheosastolle myös huostaan otettuna. Tällöin on kyseessä sijaishuoltopaikan muutos.

Vanajan perheosaston piha

Mikäli vankeudessa on raskaana oleva henkilö, tehdään lapsesta  ennakollinen lastensuojeluilmoitus ja sijoitusta voidaan valmistella jo ennen lapsen syntymää. Osastolle voidaan sijoittaa myös raskaana oleva vanki.

Vuoden 2021 alusta vankilan perheosastojakso on sijoittavalle taholle maksutonta niin osastolle sijoitettavan lapsen kuin aikuisenkin osalta. Osastojakso sisältää lapsen perustarpeisiin liittyvät hankinnat, kuten vaipat ja tavallisimmat hoitotarvikkeet. Lisäksi vanhempi saa vankilalta ruokarahaa, josta osa on tarkoitettu lapsen ruokiin.

Sijoituksen alkaessa perheosastolla järjestetään lastensuojeluneuvottelu, jossa on mukana sosiaalitoimen lisäksi perheosaston ja vankilan henkilökuntaa. Neuvottelussa käydään läpi asiakkaan tilanne ja sovitaan yhteisesti lapsen ja vanhemman tavoitteet perheosastojaksolle. Lisäksi sovitaan käytännön asioista, kuten perheosaston ja kotikunnan lastensuojelun yhteydenpidosta sekä aikataulutetaan tulevat neuvottelut. Neuvottelut on tarvittaessa mahdollista järjestää myös etäyhteydellä, joko video- tai puhelinneuvotteluna.

Lue lisää kirjeestä: Sosiaalityöntekijälle tietoa vankilan perheosastosta

DSC00127_kopio
Vanajan vankilan perheosasto

Perheosastolle sijoittamista pohdittaessa pyydämme olemaan yhteydessä perheosastoon tai Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskukseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Virka-aikaan voi soittaa vastaavalle perheosaston perhetyön ohjaajalle (044 310 0140) tai muulloinkin osastolle (044 310 0141), jossa vastataan joka päivä 07-22 välillä. Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskuksen (LSRA) puhelinnumero on 050 4436 826.

Vastaamme mielellämme perheosastoon liittyviin kysymyksiin.

Kuvat: Aija Norokallio ja CapsLock Helsinki,Sami

Vanajan vankilan perheosasto