Vapaaehtoinen doula tueksi synnytykseen

Doula on vapaaehtoinen synnytystukihenkilö, jonka tarjoama tuki on perheille maksutonta palvelua. Doulan voi saada tukea tarvitseva synnyttäjä ja tämän puoliso.

Vapaaehtoista doulaa voi pyytää, kun odottava perhe tuntee tarvitsevansa doulan tukea odotukseen ja synnytykseen tai esimerkiksi silloin, kun perheellä on vaikea taloudellinen tilanne, synnyttäjä on nuori tai kun suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä ja synnytyskulttuuri on synnyttäjälle vierasta.

Ottaessasi yhteyttä doulatoiminnan koordinaattoriin voit vielä keskustella tilanteestasi tarkemmin. Myös neuvola tai muut perheen kanssa työskentelevät tahot voivat ohjata asiakkaansa doulatoimintaan, kun ajattelevat perheen hyötyvän doulan tarjoamasta tuesta.

Iskä-83: Doula oli erittäin tärkeä synnytyksen aikana, ennen synnytystä käydyissä keskusteluissa. Sain vastauksia kysymyksiin ja tutustuin ihmiseen. Tärkeää oli myös, että mukana oli henkilö, joka tiesi synnytyksestä enemmän. Kiitos kaikesta toiminnasta ja hienosta avoimesta tunnelmasta avoimessa doulaillassa. Kaikille synnyttäjille pitäisi neuvolassa mainita doulatoiminnasta.”

Vauvaperheiden -chat

ark 12-18, la 14-17

Vauvaperhe ja päihteet -chat

Valtakunnalllisessa chatissä autamme monissa vauvaperheen pulmissa. Tule juttelemaan mm. vauva-arjesta, vauvaperheen unesta, vanhempien uupumuksesta tai päihteistä vauvaperheessä.

Doula tapaa perhettä 2-3 kertaa ennen synnytystä, on mukana synnytyksessä ja tapaa perhettä vielä kerran synnytyksen jälkeen. Tapaamisissa käydään läpi synnytyksen kulkua sekä äidin toiveita sen suhteen, mahdollisia aikaisempia synnytyskokemuksia, pelkoja ja toiveita. Äidin toiveiden mukaisesti voi doula ohjata kumppania helpottamaan äidin oloa synnytyksessä, tai jos kumppani ei ole mukana, doula on äidin vierellä auttamassa siten kuin äiti haluaa. Doulan läsnäolo tuo synnytykseen rauhallisuutta ja lisää turvallisuuden tunnetta.

Toimintamme on Hämeenlinnan kaupungin tukemaa.

Lue Ensi- ja turvakotien liiton doulista www.vauvaperhe.fi -sivustolta.

Doulatoiminta (Vapaaehtoiset synnyttäjien tukihenkilöt)
sähköposti: doula@khperhetyo.fi (tens-laite vuokraus ja doulatilaukset)

Aija Norokallio
Doulatoiminnan koordinaattori (doulatilaukset, avoimet doulaillat)