Olemme haavoittavissa oloissa elävien lapsiperheiden parhaaksi toimiva yhdistys, jolla on sekä kansalaistoimintaa että palvelutuotantoa.

Mikäli et löydä sivuilta etsimääsi tai sinulla on ajatuksia siitä mitä voisimme kehittää niin ole rohkeasti yhteydessä!
Lisätietoja saat myös toiminnanjohtaja Sini Stoltilta puh 040 77 010 87

Kanta-Hämeen perhetyö ry on valtakunnallisen lastensuojelujärjestön, Ensi- ja turvakotien liiton, jäsenyhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on kehittää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja elinympäristöä sekä kehittää lapsiperheitä tukevia palveluja. Yhdistyksen toiminnassa painotetaan vanhemmuuden tukemista sekä autetaan perheitä löytämään voimavaroja arkeen.

Tutustu myös: https://ensijaturvakotienliitto.fi/tule-mukaan/liity-jaseneksi/

Yhdistys tuottaa lastensuojelun avohuollon palveluja, ja sen työmuotoja ovat perhetyö, Vankilan perheosasto, Voikukkia-ryhmät ja Tapaamispaikka Poukama sekä kriisityö lähisuhdeväkivalta tilanteissa sekä turvakoti. Teemme perhetyön keinoin eroauttamistyötä ja erilaisia selvityksiä.

Lisäksi meillä on ammatillisesti johdettua doula-tukihenkilötoimintaa  tukea tarvitseville vauvaperheille. Meillä on myös vankilan perheosastolla ja turvakodilla vapaaehtoisia lastenhoitajia. Vapaaehtoiset mahdollistavat perheille osallistumisen mahdollisuuksia, ja tukevat perheitä elämän tärkeinä hetkinä. Meillä on kahvilatoimintaa eroperheille ja huostaanoton kokeneille.

Hallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Hallitus 2019:

Puheenjohtaja Jonna Niemelä
varapuheenjohtaja Kristina Lamberg
jäsen Krista Ringman
jäsen Anu Oikarainen
jäsen Ritva Karinsalo

Hallituksen sihteerinä toimii toiminnanjohtaja Sini Stolt.
Lisäksi hallituksen kokouksissa on paikalla henkilöstön edustaja.

Yhdistyksen tilintarkastajana on yksityinen tilitoimisto. Yhdistyksen taloutta ja jäsensihteerin tehtäviä hoitaa toimistosihteeri Jaana Sallinen puh. 040 51 39 699

Historia

Yhdistys on perustettu vuonna 1997, ja se perustettiin Alvari-perhetyön tuomiseksi Hämeenlinnaan. Alvari-perhetyö alkoikin Hämeenlinnassa 1998. Alvari-perhetyö laajeni vähitellen kahden työntekijästä kymmeneen Alvari-perhetyöntekijään.

Yhdistyksen toiminnat ja henkilöstö jatkoivat kasvuaan vähitellen. Tapaamispaikka Poukama aloitti toimintansa huhtikuussa 2005. Vuonna 2010 perustettiin myös Vankilan perheosasto sekä käynnistettiin ennaltaehkäisevä perhetyö Janakkalassa. Ensimmäinen Voikukkia-vertaistukiryhmä huostaanotettujen lasten vanhemmille oli vuonna 2011. Doulatoiminta käynnistyi vuoden 2011 syksyllä yhteistyössä Hämeenlinnan MLL:n kanssa.

2015 vietimme keväällä perheosaston 5-vuotisjuhlaa. Syksyllä 2015 oli Tapaamispaikka Poukaman 10-vuotisjuhlaseminaari. Vuonna 2016 aloitimme Voikukkia-vertaiskahvilat huostaanoton kokeneille lasten läheisille. Syksyllä 2016 aloitti työnsä väkivaltatyön työpari, jonka tehtävänä on ehkäistä ja auttaa väkivaltaa kokeneita, ja väkivaltaa käyttäneitä aikuisia. 2018 saimme avata Kanta-Hämeeseen Hämeenlinnan turvakodin. Avoperhetyö on kasvanut vuoden 2018 aikana tuottamaan palveluita yli 20 perheelle. Meillä oli vuoden 2019 keväällä ensimmäinen lasten eroryhmä Janakkalassa ja seuraava ryhmä tuli jo heti syksyyn 2019 Hämeenlinnaan.

2019 saimme mahdollisuuden aloittaa koko perheen kanssa tehtävän kriisityön aiemman aikuisten kanssa tehtävän työn rinnalle. 2019 elokuussa aloitimme myös kotiin annettavan perhekuntoutuksen.

Meillä on työssä 08/2019 33 ammattilaista. Lisäksi meillä 34 vapaaehtoista parantamassa maailmaa vapaaehtoistyöllään. Toimintaamme tuetaan Veikkauksen voittovaroin. Tuotamme palveluita THL:lle sekä kunnille.