Olemme haavoittavissa oloissa elävien lapsiperheiden parhaaksi toimiva yhdistys, jolla on sekä kansalaistoimintaa että palvelutuotantoa.

Mikäli et löydä sivuilta etsimääsi tai sinulla on ajatuksia siitä mitä voisimme kehittää niin ole rohkeasti yhteydessä!
Lisätietoja saat myös toiminnanjohtaja Sini Stoltilta puh 040 77 010 87

Kanta-Hämeen perhetyö ry on valtakunnallisen lastensuojelujärjestön, Ensi- ja turvakotien liiton, jäsenyhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on kehittää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja elinympäristöä sekä kehittää lapsiperheitä tukevia palveluja. Yhdistyksen toiminnassa painotetaan vanhemmuuden tukemista sekä perheen toimintakykyä ylläpitävää toimintaa.

Yhdistys tuottaa lastensuojelun avohuollon palveluja, ja sen työmuotoja ovat perhetyö, Vankilan perheosasto, Voikukkia-ryhmät ja Tapaamispaikka Poukama sekä kriisityö lähisuhdeväkivalta tilanteissa. Teemme perhetyön keinoin eroauttamistyötä, vauvaperheryhmätoimintaa ja erilaisia selvityksiä. Lisäksi meillä on ammatillisesti johdettua doula-tukihenkilötoimintaa. Meillä on myös vankilan perheosastolla vapaaehtoisia lastenhoitajia. Vapaaehtoiset mahdollistavat perheille osallistumisen mahdollisuuksia ja tukevat perheitä elämän tärkeinä hetkinä. Meillä on kahvilatoimintaa eroperheille ja huostaanoton kokeinneille. Kesällä 2018 avasimme THL:n tuella turvakodin Hämeenlinnaan.

Hallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Hallitus 2018-2019:

Puheenjohtaja Tytti Rantanen
varapuheenjohtaja Jonna Niemelä
jäsen Krista Ringman
jäsen Anne Kisonen
jäsen Anu Oikarainen
jäsen Ritva Karinsalo

Hallituksen sihteerinä toimii toiminnanjohtaja Sini Stolt.
Lisäksi hallituksen kokouksissa on paikalla henkilöstön edustaja.

Yhdistyksen tilintarkastajana on yksityinen tilitoimisto. Yhdistyksen taloutta ja jäsensihteerin tehtäviä hoitaa toimistosihteeri Jaana Sallinen puh. 040 51 39 699

Historia

Yhdistys on perustettu vuonna 1997, ja se perustettiin Alvari-perhetyön tuomiseksi Hämeenlinnaan. Alvari-perhetyö alkoikin Hämeenlinnassa 1998. Alvari-perhetyö laajeni vähitellen kahden työntekijästä kymmeneen Alvari-perhetyöntekijään.

Yhdistyksen toiminnat ja henkilöstö jatkoivat kasvuaan vähitellen.Tapaamispaikka Poukama aloitti toimintansa huhtikuussa 2005. Vuonna 2010 perustettiin myös Vankilan perheosasto sekä käynnistettiin ennaltaehkäisevä perhetyö Janakkalassa. Ensimmäinen Voikukkia-vertaistukiryhmä huostaanotettujen lasten vanhemmille oli vuonna 2011. Doulatoiminta käynnistyi vuoden 2011 syksyllä yhteistyössä Hämeenlinnan MLL:n kanssa.

2015 vietimme keväällä perheosaston 5-vuotisjuhlaa. Syksyllä 2015 oli Tapaamispaikka Poukaman 10-vuotisjuhlaseminaari. Vuonna 2016 aloitimme Voikukkia-vertaiskahvilat huostaanoton kokeneille lasten läheisille. Syksyllä 2016 aloitti työnsä väkivaltatyön työpari, jonka tehtävänä on ehkäistä ja auttaa väkivaltaa kokeneita, ja väkivaltaa käyttäneitä aikuisia. 2018 saimme avata Kanta-Hämeeseen Hämeenlinnan turvakodin. Avoperhetyö on kasvanut vuoden 2018 aikana tuottamaan palveluita yli 20 perheelle.

Meillä on työssä 2018 lopulla noin 30 ammattilaista. Lisäksi meillä 34 vapaaehtoista parantamassa maailmaa vapaaehtoistyöllään. Toimintaamme tuetaan Veikkauksen voittovaroin. Tuotamme palveluita THL:lle sekä kunnille.