Tukea tarjotaan eroa harkitseville ja eronneille vanhemmille

Kuopion ensikotiyhdistys vahvistaa eroperheiden palveluita Kuopiossa ja Pohjois-Savon alueella, kun uusi eropalvelu avaa ovensa kesän kynnyksellä.

Yhdistys tarjoaa jatkossa maksutonta keskusteluapua eroa pohtiville tai jo eronneille vanhemmille. Omasta erotilanteesta pääsee keskustelemaan kahden kesken yhdistyksen erotyöntekijän kanssa. Tapaamiset voidaan toteuttaa myös etäyhteyksin.

“Koronatilanteen vauhdittamina tarjoamme nyt rohkeasti apua ja tukea etäyhteyksien kautta. Näin pystymme auttamaan myös eroperheitä koko Pohjois-Savon alueelle, kun välimatka ei ole ongelma”, sanoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Pehkonen

Uuden eropalvelun lisäksi yhdistys jatkaa vertaistukeen perustuvaa apua eronneille vanhemmille. Erovertaiskahvilaa- ja erotukihenkilötoimintaa järjestetään yhdessä Kuopion seudun yhden vanhemman perheiden liiton kanssa. Myös Ensi- ja turvakotien liiton Apua eroon -chat tarjoaa keskusteluapua.

Erotilanteeseen kannattaa hakea tukea – se on myös lasten etu

Eron jälkeinen yhteistyövanhemmuus ei ole aina helppoa. Se vaatii keskustelua ja joustamista sekä välillä omien tunteiden syrjään laittamista. Toimiva yhteistyövanhemmuus on lapsen edun mukaista. Se myös suojelee lasta eron kielteisiltä vaikutuksilta.

“Yksin ei kenenkään tarvitse jäädä vaan apua kannattaa hakea ajoissa. Monesti jo yksikin keskustelu erotyöntekijän tai itse eron kokeneen vapaaehtoisen kanssa helpottaa oloa ja antaa toivoa selviytymiseen”, sanoo yhdistyksen erotyöntekijä Mari Hietapelto

Kuopion ensikotiyhdistyksen eropalvelussa autetaan vanhempia tunnistamaan lapsen näkökulma erotilanteeseen.

“Jos ero tapahtuu vauva-aikana tai ennen lapsen syntymää, on tilanne hyvin erilainen kuin isompien lasten kanssa. Tällöin tarvitaan erityisen paljon joustoa ja yhteistyötä. Vauva tarvitsee rauhan tutustua vanhempiinsa, mutta liian pitkä ero lähivanhemmasta voi tuntua turvattomalta”, sanoo Hietapelto.

Lapsen kasvaessa myös hänen tarpeensa muuttuvat. On tärkeää, että vanhemmat voivat sovussa sopia lapseen liittyvistä asioista ja tarvittaessa muuttaa sovittuja järjestelyjä. Yhteistyövanhemmuuden täytyy lähteä aina siitä, mikä on lapselle hyväksi ja turvallista.

Tutustu Kuopion ensikotiyhdistyksen eropalveluihin täällä.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Pirjo Pehkonen
pirjo.pehkonen@kuopionensikoti.fi

Mari Hietapelto
Ero lapsiperheessä työn ohjaaja
mari.hietapelto@kuopionensikoti.fi

www.kuopionensikoti.fi
Facebook: @kuopionensikotiyhdistys
Twitter: @KuopionEnsikoti

Kuopion ensikotiyhdistys ry tukee vauva- ja lapsiperheitä hyvän arjen turvaamisessa. Olemme toimineet lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukena vuodesta 1946. Teemme monipuolista työtä Kuopion ja Pohjois-Savon alueella, tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa. Ammattilaisten lisäksi työssämme on mukana joukko koulutettuja, tehtäviinsä sitoutuneita vapaaehtoisia.

Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen, tasapainoiseen ja hyvään arkeen.