Kun lapsiperheessä tarvitaan apua ja tukea
arkielämän hallintaan tai eroon liittyen

Voiko erosta selvitä hengissä?!

ERO LAPSIPERHEESSÄ -TOIMINTA

Ero lapsiperheessä -toiminta
Ero lapsiperheessä -esite

Tukea perheen erotilanteessa: ohjausta ja neuvontaa, yksilötapaamisia, perhetapaamisia, lasten eroryhmiä, isien ja äitien Vanhemman neuvo -eroryhmiä, eroneuvotilaisuuksia
Yhteistyötahoille: yhteistyötä, konsultointia ja koulutusta

ERO LAPSIPERHEESSÄ -toiminnan tavoitteena on tarjota ennalta ehkäisevää tukea ja neuvontaa eroa pohtiville tai eronneille vanhemmille ja heidän lapsilleen.

Toiminnan tarkoituksena on minimoida lapsen menetyksiä erossa ja tukea molempien vanhempien vanhemmuuden jatkumista. Eroauttamistyöllä vahvistetaan sovinnollista yhteisvanhemmuutta parisuhteen päättyessä ja tuetaan lapsen turvallisen hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen säilymistä vanhempien erossa.

Eroauttamisen toimintamallissa tehdään yhteistyötä niiden äitiys- ja lastenneuvoloiden, päivähoidon ja oman organisaation eri työmuotojen kanssa, joihin eroperheillä on asiakkuus.

Ero lapsiperheessä  / Asiakastyö
kahdenkodinlapset@letk.fi
Palvelukuvaus (Yksilö-, pari- ja perhetapaamiset)
Auttaisiko puhuminen, kun ero askarruttaa mieltä esite
Kun parisuhteessa on pulmia tai ero askarruttaa mieltä – työntekijä tavattavissa Heinolan perhekeskuksessa -esite

AUTTAISIKO PUHUMINEN, KUN ERO ASKARRUTTAA MIELTÄ?

Kun ero askarruttaa mieltä, soita ja sovi tapaamisaika. Tarjoamme mahdollisuutta luottamuksellisiin keskusteluihin. Tapaamisiin voi tulla vanhempi yksin, vanhemmat yhdessä, tai vaikkapa koko perhe. Jos sinua huolestuttaa erityisesti lapsen tilanne vanhempien erotessa, voi myös lapsi (yli 5 v.) tulla tapaamaan omaa työntekijää. Lapsen kanssa työskentelyyn kuuluvat myös vanhempien tapaamiset. (ks. myös Ryhmät > Lasten eroryhmät).

Anne Meritie, p.044 750 4555  /  kahdenkodinlapset@letk.fi

Mietitkö, miten lapsesi ja perheesi selviää erosta?

• Eroneuvo-illassa saat tietoa ja tukea erosta selviämiseen ja vanhemmuuden kysymyksiin eron jälkeen. Mukana illassa on ammattilaisten lisäksi vapaaehtoisia, itse eronneita vanhempia. Eroneuvoon voivat tulla myös eroperheen läheiset, esim. isovanhemmat.
    • Tilaisuudet ovat kertaluontoisia ja maksuttomia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Ero lapsiperheessä / Ryhmät

LASTEN ERORYHMÄ

Lasten eroryhmä, kevät 2020

• On tarkoitettu 7 – 10 -vuotiaille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet.
    • Ryhmä kokoontuu viikoittain 6 kertaa, lasten ryhmän rinnalla kokoontuu vanhemmille Vanhemman neuvo -ryhmä.
    • Työskentelyssä on keskeistä aikuisten johdolla tapahtuva asioiden jakaminen samassa tilanteessa olevien lasten kanssa leikin, kertomusten ja toiminnallisten harjoitusten kautta.
    • Ryhmiin voi ilmoittautua jatkuvan ilmoittautumisen periaatteella.

VANHEMMAN NEUVO -vertaisryhmä        Palvelukuvaus

Vanhemman neuvo, kevät 2020

• On ammatillisesti ohjattu vertaisryhmä eropäätöksen tehneelle tai eronneelle vanhemmalle, jolla on alaikäisiä lapsia.
    • Ryhmä kokoontuu 6 kertaa ja jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa; ryhmässä käsitellään mm. yhteistyövanhemmuutta, lapsen selviytymistä erotilanteessa sekä perheen arkea eron jälkeen.
    • Ryhmään mahtuu 6 – 8 vanhempaa. Ennen ryhmän käynnistymistä järjestetään yksilöllinen alkutapaaminen ohjaajien kanssa. Puolisot tai ex-puolisot eivät voi osallistua samaan ryhmään.
    • Ryhmiin voi ilmoittautua jatkuvan ilmoittautumisen periaatteella, ryhmät käynnistyvät keväisin ja syksyisin.
    • Ryhmä on maksuton.

Ilmoittaudu ryhmään

Ero lapsiperheessä / Koulutus

MIESKAVERITOIMINTA

Kysy lisää toiminnasta:
Anna-Maria Sipponen
anna-maria.sipponen@letk.fi
www.mieskaverit.fi
www.facebook.com/Mieskaverit/
Mieskaveritoiminta -esite

Ohjeita mieskavereille
Ohjeita äidille

Mieskaveritoiminta® on vapaaehtoistoimintaa, jossa aikuiset miehet ovat kavereina yksin lastaan kasvattavien äitien lapsille, joilla ei ole yhteyttä omaan isään tai muihin miehiin. Toiminnan tavoitteena on mahdollistaa lapselle turvallinen tapa tutustua aikuisen miehen arkeen ja elämään. Kavereina toimivat miehet ovat miehiä, jotka ovat motivoituneita viettämään aikaansa lasten ja nuorten kanssa sekä tukemaan heidän kasvuaan ja kehitystä.

Tavoitteena on, että toiminnassa mukana olevat lapset saavat elämäänsä uutta sisältöä ja näkökulmaa – samoin ne miehet, jotka tarjoavat vapaaehtoisesti pikkukavereilleen aikaansa ja tarmoansa.

Mieskaveritoiminta on alkanut pääkaupunkiseudulla v. 1992 Pienperheyhdistys ry:n kehittämänä toimintana. Vuonna 2011 Pienperheyhdistys käynnisti Pikkukaveria ei jätetä -projektin, jonka aikana Mieskaverit® -toimintamallia on suunnattu Tampereen, Turun ja Kuopion seudulle. V. 2016 toiminta alkoi Vaasassa ja Lahdessa.

Mieskaveritoimintaan pääsee mukaan osallistumalla kurssille (kesto n. 12 – 15 h).

Ks. mieskaverin haastattelu ”Huomenta Suomi” -lähetyksessä  https://www.mtv.fi/video/prog879946