Mikä on Doula?

Doula on kreikkaa ja tarkoittaa naisen palvelijaa. Baby blues –vauvaperhetyön doulat ovat vapaaehtoisia naisia, jotka saavat koulutusta, vertaistukea ja työnohjausta synnytystukihenkilönä toimimiseen. Doulan tuki perheelle alkaa raskausaikana. Doula varautuu olemaan mukana synnytyksessä ja tapaa vastasyntyneen vauvan perhettä toiveiden mukaan myös synnytyksen jälkeen.

Vapaaehtois-doula jakaa äidin kanssa yhdessä raskausaikaa ja tutustuu masuvauvaan. Doula kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia lähestyvästä synnytyksestä. Doulan tärkein tehtävä synnytyksessä on olla läsnä ja tukea äitiä hänen toiveidensa mukaisesti. Hän kannustaa synnyttäjää jaksamaan ja myötäelää synnytyksessä läsnä olevia suuria tunteita. Tavoitteena on, että äidille jää synnytyksestä positiivinen mielikuva.

MITÄ ETUA DOULASTA?

• vähemmän keisarileikkauksia
  • lyhyempi synnytyksen kesto
  • vähemmän epiduraalipuudutuksen tarvetta
  • vähemmän oksitosiinin käyttöä synnytyksen vauhdittamiseksi
  • vähemmän kivunlievityksen tarvetta

MITÄ DOULA MAKSAA

Tukihenkilön saaminen maksaa perheelle 42 euroa. Raha maksetaan Ensi- ja turvakoti ry:n tilille ja siitä kustannetaan tukihenkilön matka- ja ruokailukulut.

HUOM! Baby blues-vauvaperhetyö vuokraa CEFAR FEMINA TENS -KIVUNLIEVITYSLAITETTA!

Laitteen vuokra: 15 €/vko, lisäksi mahdollisuus ostaa henkilökohtainen Dura Stick stimulating electrodes -paketti 16,50 € (sis. 4 kpl). Kysy lisää,

YHTEYSTIEDOT

Sinikka Walldén ja Sonja Mäkelä