YHTEYSTIEDOT

Sinikka Walldén ja Sonja Mäkelä

Doula2019

Mikä on Doula?

Doula on kreikkaa ja tarkoittaa naisen palvelijaa. Baby blues –vauvaperhetyön doulat ovat vapaaehtoisia naisia, jotka saavat koulutusta, vertaistukea ja työnohjausta synnytystukihenkilönä toimimiseen. Doulan tuki perheelle alkaa raskausaikana. Doula varautuu olemaan mukana synnytyksessä ja tapaa vastasyntyneen vauvan perhettä toiveiden mukaan myös synnytyksen jälkeen.

Vapaaehtoista doulaa voi pyytää silloin, kun perheellä on esim. vaikea taloudellinen tilanne, synnyttäjä on alle 18-vuotias, turvapaikanhakija tai perheessä on vakava päihde- tai mielenterveysongelma tai jokin muu erityinen syy. Ottaessasi yhteyttä doulakoordinaattoriin voit vielä keskustella tilanteesta tarkemmin.

Vapaaehtois-doula jakaa äidin kanssa yhdessä raskausaikaa ja tutustuu masuvauvaan. Doula kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia lähestyvästä synnytyksestä. Doulan tärkein tehtävä synnytyksessä on olla läsnä ja tukea äitiä hänen toiveidensa mukaisesti. Hän kannustaa synnyttäjää jaksamaan ja myötäelää synnytyksessä läsnä olevia suuria tunteita. Tavoitteena on, että äidille jää synnytyksestä positiivinen mielikuva.

MITÄ ETUA DOULASTA?

• vähemmän keisarileikkauksia
  • lyhyempi synnytyksen kesto
  • vähemmän epiduraalipuudutuksen tarvetta
  • vähemmän oksitosiinin käyttöä synnytyksen vauhdittamiseksi
  • vähemmän kivunlievityksen tarvetta

MITÄ DOULA MAKSAA?

• tukihenkilön saaminen on perheelle maksutonta
HUOM! Baby blues-vauvaperhetyö vuokraa CEFAR FEMINA TENS -KIVUNLIEVITYSLAITETTA!

Laitteen vuokra: 15 €/vko, lisäksi mahdollisuus ostaa henkilökohtainen Dura Stick stimulating electrodes -paketti 16,50 € (sis. 4 kpl). Kysy lisää,