15.9.–3.11.2020 9.00 - 11.30 Teams-sovellus

Hyvinvointia perheille

Onko perheesi arjen pyöritys tuntunut viime aikoina haastavalta ja raskaalta? Veikö koronakevät kaikki voimasi tai toiko se mukanaan esimerkiksi taloudellisia tai päihteisiin liittyviä ongelmia, jotka aiheuttavat vaikeuksia perheessä? Jos omat neuvot ja voimavarat eivät riitä tilanteen selvittämiseen, asioita ei kannata jäädä yksin murehtimaan. Saat tukea perhettäsi koskettavaan tilanteeseen ohjatussa vertaisryhmätoiminnassa.

VERTAISRYHMÄTOIMINTA

Ohjatussa vertaistukiryhmässä pohdimme yhdessä perheen arkea haittaavia ongelmia ja etsimme niihin ratkaisumalleja. Keskitymme löytämään jokaisen vanhemman omia vahvuuksia ja voimavaroja arjen toimivuutta parantamaan. Perhe-elämään vaikuttavien  haitallisten toimintamallien tunnistaminen ja vähentäminen lisäävät vanhempien ja koko perheen turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia.

Muilta vanhemmilta ryhmässä saatava vertaistuki on tärkeää ja arvokasta. Vertaisryhmässä on mahdollisuus kokemusten, tiedon ja tuen vaihtoon ja jakamiseen. Ryhmään osallistuneilla on mahdollisuus jatkaa vapaaehtoisena vertaistoimijana, ja saada näin elämään uutta sisältöä ja merkityksellisyyttä. Käytännössä vertaistoimijuus tarkoittaa uusien ryhmien ohjausta hanketyöntekijän rinnalla.

• Maksuton, ohjattu vertaistukiryhmä.
  • Ryhmä on suljettu, ryhmän koko max. 6 henkilöä.
  • Ennakkoilmoittautuminen.
  • Alkukeskustelussa saat lisätietoa ryhmän toiminnasta.
  • Sopii niin yhden kuin kahden vanhemman perheille.
  • Tapaamiset verkkovälitteisesti Teams-sovelluksella kahdeksan (8) kertaa. Palvelu saatavilla yhdenvertaisesti koko Lapin maakunnan alueella. Ohjeet Teams-sovellukseen täältä.
  • Tapaamisissa käsitellään eri teemoja ja aiheita. Keskustelun aiheita ovat mm. talousasiat, mielen hyvinvointi, arjessa jaksaminen, päihteidenkäyttö, lähisuhdeväkivalta, vahvuuksien ja voimavarojen kartoittaminen ja stressinhallinta. Lopullinen sisältö suunnitellaan yhdessä vanhempien kanssa heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaan.

YKSILÖOHJAUS

Henkilökohtaiset tapaamiset ovat myös mahdollisia, jos ajatus ryhmätoiminnasta tuntuu jostain syystä mahdottomalta. Niissä noudatamme samaa mallia kuin ryhmätoiminnassa.

Muutos on mahdollista. Älä jää yksin!

LISÄTIEDOT JA ILMOITTAUTUMINEN: