Vanhemman hyvinvointi tukee kohtuvauvan hyvinvointia

Askarruttaako äidiksi / isäksi tulo? Kuormittaako jokin stressi iloista keskittymistä ja valmistautumista vauvan odotukseen ja tulevaan synnytykseen?  Oletko uudella paikkakunnalla ja läheisverkostosi on niukka tai synnytätkö kenties ensimmäistä kertaa Suomessa? Tai odotatko vauvaa yksin?

Vauvan odotusaikaan liittyy iloisten tunteiden lisäksi myös monenlaista mielenmyllerrystä ja jännitystä. Läheisten, ystävien ja neuvolan tuella niistä usein selviää hyvin. Joskus läheiset voivat kuitenkin olla toisella paikkakunnalla ja rinnallakulkijaa ei odotusaikana ole. Mieli voi syystä tai toisesta kuormittua liikaa, elämäntilanne voi olla hankala ja tärkeät vauva-ajatukset ja tulevaan muutokseen valmistautuminen voivat sen vuoksi jäädä taka-alalle. Vauvatalon doula – vapaaehtoistoiminnan ja baby blues-vauvaperhetyön kautta voit saada tukea vauvan odotusaikaasi.

Baby blues-vauvaperhetyön kautta Sinulla on mahdollisuus saada doula – vapaaehtoinen. Doula – vapaaehtoinen on koulutettu synnytystukihenkilö, joka tarjoaa tukeaan vauvan odotusaikana (1-3 tapaamista) ja halutessasi varautuu tulemaan mukaan myös synnytykseen.

Doula tarjoaa inhimillistä tukea äidin toiveiden mukaisesti ja kulkee kapaaleen matkaa perheesi rinnalla. Doula tapaa äitiä / perhettä myös synnytyksen jälkeen 1-2 kertaa. Myös isät voivat hyötyä doulan tuesta. Synnyttäjiltä kerättyjen palautteiden mukaan merkityksellisintä doulien tarjoamassa tuessa oli äitien turvallisuudentunteen paraneminen läsnäolevan, rohkaisevan, kannustavan doulan avulla. Turvallinen olo puolestaan tukee synnytyksen etenemistä.

Doulat tarjoavat tukeaan myös keskusteluin, ilman synnytyksessä mukanaoloa. Doulan voi saada oululainen tai harkiten myös lähikunnassa asuva synnyttäjä / perhe. Doulan tarvetta arvioidaan yhdessä työntekijn kanssa. Doulan tuki on perheille maksutonta.

Myös baby blues-vauvaperhetyöntekijä voi tarjota Sinulle, äiti, isä, lyhytkestoista (1-5 kertaa) tukea. Voit tarvita tukea vanhemmaksi valmistautumisessa, vauvan odotus- tai vauva-ajan stressin vähentämisessä tai muussa mieltä askarruttavassa asiassa. Maksuttomaan Baby blues-toimintaan voit hakeutua helposti itse yhteyttä ottaen.

Baby blues-vauvaperhetyöntekijä Tarja Kuivala p. 040-3547757, tarja.kuivala@oetk.fi

Doulatoiminta (koordinaattorit) p.040-7444300, doula@oetk.fi