Vauvatalon Seraffiina-päiväryhmä

Päiväryhmä tarjoaa tukea vanhemman ja vauvan väliseen varhaiseen vuorovaikutukseen. Keskeistä on vakaan ja toimivan arjen tukeminen sekä yhteisen ilon löytäminen vauvan ja vanhemman välisessä suhteessa.

Ryhmän tavoitteena on tukea perhettä kannustavaan vanhemmuuteen sekä vahvistaa myönteisiä voimavaroja kasvattajana. Vauvan uteliaisuutta ja kehitystä tuetaan sekä sylin ja kosketuksen merkitystä painotetaan. Perheet saavat ryhmässä vertaistukea ja vauvat vauvaystäviä.

Toiminta on perheille maksutonta ja tarkoitettu oululaisille perheille. Toiminnan mahdollistaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA). Ryhmä kokoontuu 3x/viikko, (tiistai, keskiviikko ja torstai klo 10-14). Ryhmäkaudet alkavat elo-syyskuussa ja tammi-helmikuussa.

Ryhmässä käytetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tukemiseksi, kuten MIM-videointi, ICDP ja tiedon lisääminen vanhemman varhaisen trauman vaikutuksista vanhemmuuteen.

Ryhmään haetaan täyttämällä hakemus. Hakemuksen saa olemalla yhteydessä ryhmänohjaajiin. Ryhmään voi hakea äiti tai isä alle 2 v lapsen kanssa tai vauvaa odottava vanhempi. Sen jälkeen sovitaan haastatteluaika perheen ja yhteistyökumppaneiden kanssa ryhmätilaan tai perheen kotiin.

Ryhmään pääsemisen kriteerit:

• Alle 2- vuotias lapsi perheessä
  • Varhaisen tuen tarve
  • Sitoutuminen ryhmään
  • Oululainen perhe

Syksyn päiväryhmä on käynnistynyt.

Haku kevään päiväryhmään on alkanut. Hakemuksia otetaan vastaan 10.1.2018 saakka. Hakemuksen voit toimittaa sähköpostitse ohjaajille, postitse tai suoraan paikan päälle Viestikatu 10.

Hakulomake

Olethan yhteydessä puhelimitse/sähköpostilla, mikäli kysyttävää.

Yhteystiedot:
Lea Abazi, päiväryhmän ohjaaja, toimintaterapeutti AMK p. 040-5670581
Marita Väätäinen, päiväryhmän ohjaaja, kätilö, terveydenhoitaja AMK, p. 040-5670523

sähköpostit: etunimi.sukunimi@oetk.fi

Tarjoaa vertaisuutta ja vanhemman sekä vauvan hyvinvointia tukevia teemoja

Haikarakahvilaan voit tulla, jos olet ensimmäistä vauvaa odottava tai jo eka vauvan saanut äiti, isä. Kahvila tarjoaa Sinulle kohtaamispaikan muiden vanhempien kanssa ja vauvat saavat vauvakavereita. Silloin tällöin kahvilassa on vanhemman ja vauvan hyvinvointia tukevia teemoja. Haikarakahvila kokoontuu joka tiistai klo 14-17.

Haikarakahvilan viimeinen tunti, ns. odotusten tunti klo 16-17 on tarkoitettu vain vauvaa odottaville vanhemmille. Halutessaan vauvaa odottavat voivat tulla kahvilaan myös aikaisemmin. Haikarakahvilan odotusten tunnilla on silloin tällöin mahdollisuus tavata doulia.

Odotusten tunnilla voit jakaa ajatuksia toisten vauvaa odottavien vanhempien kanssa ja parhaimmillaan löytää ystävän. Toiminnan vetäjien ja doula – vapaaehtoisen kanssa voit keskustella vauvan syntymään valmistautumisesta ja siihen liittyvistä ajatuksista.

Haikarakahvilan teemoista ja tauoista saat infoa Haikarakahvila – facebookista.

Haikarakahvila kokoontuu Myllytullissa, PerhePesä Muksumakasiinissa, Makasiininkatu 6. Kumppaneina kahvilatoiminnassa ovat Mll:n Pohjois-Pohjanmaan piiri ja keskustan seurakunta

Vauvaperheiden uni – illat

Vauvojen ja taaperoiden levottomat yöunet kuormittavat ja uuvuttavat vanhempia. Uupumus tuo haasteita vauva-arkeesi ja myös parisuhteeseen.

Ei hätää! Valvottujen öiden myötä vähentyneet voimavarat löytyvät kyllä.

Uni – illat ovat vertaisiltoja, joissa vanhempia yhdistävät yli 6kk – alle 2 v lapsen unipulmat. Uni-illat toteutetaan ns. tuplailtoina, joissa kahvikupposen äärellä ratkomme vauvojen ja taaperoiden unipulmia yhdessä. Samat vanhemmat osallistuvat kahteen, n. kuukauden välein toteutuvaan iltaan.

Ensimmäisessä illassa jaetaan vauvojen ja taaperoiden unihaasteita ja annetaan yksilöllisiä vinkkejä kotiin öiden rauhoittamiseksi. Iltojen välissä ryhmän vetäjät tukevat ryhmäläisiä puhelimitse, sähköpostilla tai tarvittaessa kotikäynnein. Toisessa illassa ryhmäläiset jakavat kokemuksiaan mahdollisista muutoksista, saavutetusta yörauhasta ja saavat tarvittaessa lisävinkkejä. Useimmiten yörauhaa on löytynyt!

Uni-illat toteutetaan yhteistyössä Oulun kaupungin perhepalvelujen kanssa. Kaksi kertaa lukukaudessa toteutuvissa uni-illoissa vauvat eivät ole mukana. Ilmoittautumiskäytäntö.

Hellä kosketus vähentää vauvan stressiä ja itkuisuutta sekä tukee vauvan hyvää kehitystä!

Hellän kosketuksen voima – ryhmä on tarkoitettu pienille vauvoille (0-5kk) ja heidän vanhemmilleen. Kerran kokoontuvassa ryhmässä tuetaan vanhempia kannustavaan ja vauvaa hellivään kosketukseen. Ryhmässä opetetaan Ruth Ricen vauvahieronta, joka rauhoittaa, rentouttaa ja tukee vauvan kehitystä sekä hyvän uni – valverytmin löytymistä.   Ryhmässä on mahdollisuus saada muitakin vinkkejä ja vertaistukea vauva-arkeen, vauvan uniin.

Ryhmä toteutetaan mukana olevien vauvojen ehdoilla, Vauvatalon vauvamyönteisissä tiloissa.

Kahvitarjoilu ja vinkit aikuisille, hellä kosketus vauvoille! ❤  Ilmoittautumiskäytäntö.