On tavallista, että lapset ja nuoret, jotka ovat kohdanneet kotona väkivaltaa miettivät niitä asioita mielessään vaikka juuri sillä hetkellä ei olisikaan turvatonta. Joskus asiat vain tulevat mieleen erilaisisina oloina- ”angstaa tai ragee” helpommin ja on vaikea keskittyä. Perheen kireä tunneilmasto vie energiaa. JOskus voi itsekin käyttäytyä väkivaltaisesti toisia kohtaan. Ensimmäinen steppi on väkivallan tunnistaminen ja siitä puhuminen sekä avun hakeminen.

Kun sinua mietityttää koti- ja/tai seurusteluasiat, joihin liittyy väkivaltaa tai sen uhkaa, hae apua. Saat tietoa väkivallasta ja sen vaikutuksista sekä mahdollisuuksista väkivallan katkaisuun muun muassa nettiturvakodin kautta:

Lähisuhdeväkivaltatyön yksikössä on työntekijät juuri sinua varten. Sieltä saat keskusteluajan, missä keskitytään sinun elämäntilanteeseen, huoliin, murheisiin mutta myös selviytymiskeinoihin, jotka auttavat ja lisäävät hyvinvointia. Toisinaan asioista on vaikea puhua, niinpä keskustelun ohella käytetään toiminnallisia menetelmiä kuten kuvallista ilmaisua tai muuta sinulle sopivaa ja luontevaa menetelmää. Keskusteluajalle voit tulla yksin tai yhdessä vanhempasi tai jonkun muun läheisen kanssa. Käynnit ovat maksuttomia.

Ota rohkeasti yhteyttä Lähisuhdeväkivaltatyön yksikköön

Pirjo Ervasti p. 040 5086543