Turvakoti tarjoaa suojaa naisille, miehille ja lapsille silloin, kun kotiin jääminen on väkivallan, uhkailun tai pelon takia turvatonta. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta. Jokaisella turvakotiin tulevalla asiakkaalla on oma huone käytössään.

Turvakoti on auki ympäri vuorokauden ja sinne voi tulla joko suoraan tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Päivystysnumero on 0400-581 606. Oulun turvakodin löydät myös Facebookista ja Instagramista. Turvakodissa oleminen on maksutonta sisältäen ruuan, liinavaatteet ja välttämättömät hygieniatuotteet. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perheväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä.

Väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa. Se ei välttämättä edes jätä näkyviä jälkiä. Fyysisen satuttamisen lisäksi väkivaltaa on muun muassa pakottaminen, pelottelu, tavaroiden hajottaminen, seksiin pakottaminen, sanallinen alistaminen ja vainoaminen. Väkivalta loppuu harvoin itsestään ja yleensä se toistuu ja raaistuu ajan myötä. Lapsen elämästä väkivalta tekee turvattoman. Tunnista väkivalta ja hae apua ajoissa.

Turvakodista saa ammatillista tukea, apua ja turvaa. Voit käsitellä rauhallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä väkivaltaan liittyviä kokemuksiasi ja tunteitasi yhdessä työntekijän kanssa. Täällä voit rauhassa miettiä ja järjestää mahdollisia muutoksia tulevaisuuteen työntekijöiden avustuksella. Mahdollisuuksien mukaan voit käydä turvakotijakson aikana töissä ja lapset päivähoidossa tai koulussa. Autamme sinua käytännön asioiden järjestämisessä.

Turvakotijakson jälkeen työskentelyä voi halutessaan jatkaa lähisuhdeväkivallan avopalvelukeskuksessa.

Ota rohkeasti yhteyttä! Sinulla on oikeus turvalliseen elämään!