Vauva on syntyessään jo valmis maailmaan, mutta tarvitsee silti vielä paljon vanhemman tukea ja apua. Vastasyntynyt vauva tunnistaa äidin sydämensykkeen ja se rauhoittaa häntä, kun hän painaa päänsä rintaa vasten ja kuulee tutun tasaisen rytmin. Vaikka pieni vauva ei vielä näe tarkasti, osaa hän kääntää päänsä äidin ääntä kohti ja suunnistaa äidin luokse hajuaistinsa avulla. Taitava ihana vauva. Miten ihmeellistä.

Vauvat ovat myös erilaisia heti syntymästään lähtien. Toinen vauva on temperamentiltaan kipakka, hän kertoo heti äänekkäästi itkien, kun hän tarvitsee vanhemman apua. Toinen vauva taas inahtelee rauhallisempaan tahtiin eikä hänellä ole mikään kiire odottaa. Ihanan erilaiset vauvat.

Miten ihana onkaan seurata vauvatyöntekijänä sekä vanhempana eri vauvojen kasvua ja kehitystä. Sitä ensimmäistä ja maagista hymyä, ihanaa naurunretkatusta, ensimmäistä sanaa ”isi tai äiti” tai ensimmäisiä haparoivia askeleita. Myöskin sitä ensimmäistä niskakakkaa julkisessa vessassa, tai väsyitkua kaupan kassalla, useita heräilyjä yössä ja tanssiliikkeitä pinnasängyn kaidetta vasten. Tätä ne vauvat osaavat tehdä kehittyessään ja kasvaessaan. Etapit ovat jokaisella vauvalla erilaisia ja tapahtuvat eri aikaan, mutta on hyvä muistaa, että ne ovat tärkeitä ja aina niin yhtä ihmeellisiä.

Vauvat ovat myös taitavia tunnetaitureita. Vauva aistii meitä enemmän kuin hoksaammekaan. Usein mietimme, ettei vauva ymmärrä. Vauva ymmärtää maailman eri tavalla kuin me, mutta tunneilmapiiri on se, missä vauva kasvaa ja kehittyy ja sen hän aistii vahvasti. Hänelle vanhemmat ja läheiset ovat koko maailma ja niiden kautta vauva peilaa itseään. Olenko rakastettu? Olenko tärkeä?

Oletko joskus katsonut maailmaa vauvan silmin? Miten erilaiselta kaikki näyttää? Kaikki on uutta ja ihmeellistä. Miten mahtavaa on joskus keskittyä yhteen pieneen asiaan (kuten roska lattialla tai äidin rikkinäinen sukka) ja tutkailla sitä eri aistien avulla. Vauva hahmottaa ympäristöään pala palalta.

Sanotaan, että vanhemmuuteen kasvetaan ja mikä onkaan parempi opettaja kuin oma vauva. Hän auttaa meitä keskittymään tähän hetkeen ja unohtamaan maailman murheet ja stressit. Taitomme karttuvat muun muassa siinä, miten saat sen kakkaan sotkeentuneet vaatteet pois päältä ilman, että teet enempää sotkua tai siinä, miten monia kyykkyjä voit tehdäkään useita tunteja putkeen illalla, jotta hänen mahakipunsa hellittäisi sylissä ollessaan.

”Ai että olet ihana, reipas niin ja mahtava, suloinen ja tomera, vakava ja naurava…silmä silmä nenä suu, otsa korva olkaluu, nilkka, polvi, peppu hassu, leuka, rinta sekä massu” Tätä lorua käytämme paljon vauvatalolla ja loruttelemme sitä vanhempien kanssa vauvoille. Vauvojen tulee tietää joka päivä, miten ihania ja tärkeitä he ovat.

Syyskuun 30. päivä perjantaina juhlitaan taas ihania vauvoja ympäri Suomen. Vauvat ovat ansainneet oman ihanan ja tärkeän päivänsä! Tule sinäkin mukaan perheesi ja vauvasi kanssa Vauvatalolle klo 10-12 avoimiin oviin juomaan kahvia ja teetä, ihastelemaan vauvoja, käymään tavaranvaihtokirpputorilla ja valokuvauspisteellä.

Irja Tarkiainen