Vauvanpäivää vietettiin valtakunnallisesti perjantaina 25.9. Vauvanpäivän viettoa ideoi alunperin VauvaSuomi ry. VauvaSuomi pyrkii edistämään yhteiskunnallista muutosta kohti vauvalähtöisiä asenteita ja perheiden voimaantumista.

Oulun ensi- ja turvakoti ry:n toiminnan ytimessä ovat haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja perheiden auttaminen. Vauvat ovat monella tavalla läsnä Oulun ensi- ja turvakodin toiminnassa. Kun Oulun ensikoti perustettiin, oli tavoitteena auttaa äitejä ja heidän vauvojaan. Nykyään vauvapalvelut ovat laajat, ja tarjoavat ilmaisia palveluita, jonka keskiössä on vauvan ja hänen vanhempiensa hyvinvointi.

Vauvanpäivää vietetään aina syyskuun viimeinen perjantai, ja Oulun ensi- ja turvakodin toimesta vietimme ”vauvan viikkoa” ja juhlistimme vauvoja koko viikon 21.-25.9.2020. Tuolla viikolla tarkastelimme vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta vauvan aistien kautta.

Ensikodin, Ensikoti Orvokin ja Vauvatalon henkilökunta ja asiakkaat kuvasivat ihania videoita, joita julkaistiin pitkin viikkoa. Videot ovat edelleen nähtävillä somekanavillamme Facebookissa ja Instagramissa storyjen kohokohdissa. Lämmin kiitos kuvaajille sekä videoille esiintyneille vauvoille ja vanhemmille!

Varsinaiselle vauvan päivälle eli perjantaille järjestivät yhteistyössä Oulun ensi- ja turvakoti Mielenliikkeet – Tanssi-liiketerapia palvelun,  Lumotut sanat -sanataideviikkojen ja  Madetojan musiikkilukion kanssa flashmob-tempauksen kauppakeskus Valkeassa Oulun keskustassa. Flashmobissa äidit vauvoineen tanssivat Anna Anttosen ensikodille kirjoittaman Ollaan me vaan -musiikkikappaleen tahdissa. Video on nähtävissä Oulun ensi- ja turvakodin YouTube-kanavalla, ja pätkiä esityksestä löytyy myös meidän Instagramista sekä Mielenliikkeet-instagramsivulta.

Kiitos kaikille vauvan viikossa mukana olleille!