Oulun ensi- ja turvakoti ry julkaisee kirjan keskusteluista miehen kanssa, jolla on lapsikohteinen seksuaalinen kiinnostus. Kirjan ”Mielihalu ja järkiminä” on kirjoittanut seksuaaliterapeutti Ulla Konttila.

Seksuaaliterapeutti Ulla Konttila työskentelee Oulun ensi- ja turvakoti ry:n ja Vuolle Setlementti ry:n yhteistyössä toteutettavassa Seritatyössä, jossa tarjotaan matalan kynnyksen keskusteluapua seksuaalirikoksen ehkäisyssä esimerkiksi lapsikohteisen kiinnostuksen suhteen. Seritatyössä on vuosittain noin 60 asiakasta, joista osalla on lapsikohteinen kiinnostus.

”Mielihalu ja järkiminä” on tehty yhdessä Seritatyön asiakkaan Juhanin (nimi muutettu) kanssa. Se ei ole kuvaus terapiasta, vaan keskustelua Juhanin ajatuksista ja osittain valmiiksi mietityistä aiheista. Aiheita on pyritty valitsemaan siten, että keskustelu olisi kiinnostavaa muillekin kuin ammatti-ihmisille. Kirjalle ei oikeastaan voi asettaa muita ennakko-odotuksia kuin sen, että se herättää ajattelemaan.

Kirjassa esiintyvän Juhanin toive on saada ihmisten tietoon se, ettei pelkkä mieltymys tee ihmisestä hirviötä, ja mieltymyksestä huolimatta seksuaalisuuttaan voi hallita ja elää eettisesti kestävää elämää.

”Lapsikohteisesta seksuaalisesta mieltymyksestä, joka ei ole synonyymi rikollisuudelle, tarvitaan asiallista keskustelua,” Ulla Konttila kertoo. Hänen mielestään kirja tuo tärkeitä näkökulmia yleiseen keskusteluun aiheesta ja vahvistaa kokemusta siitä, että ihmisellä on aina mahdollisuus valita toinen tapa katsoa asioita.

”Ihmisillä, jotka kärsivät lapsikohteisesta seksuaalisesta kiinnostuksesta, on usein mahdotonta saada apua. Vahvoja tunteita herättävä ilmiö voi olla myös alan ammattilaisille ylipääsemätön este avun tarjoamiseen, vaikka ajatusvääristymiensä kanssa yksin kamppailevien auttaminen myös ehkäisee uusia rikoksia ja suojelee lapsia. Ulla Konttilan kirjoittama kirja on merkittävä lisä helpottamaan aiheen asiallista käsittelyä,” kertoo Oulun ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Timo Peltovuori.

Painettu kirja on tilattavissa Seritatyöstä Ullalta (ulla.konttila@oetk.fi) postikulujen hinnalla niin kauan kuin kirjoja riittää.

Kirjan sähköisen version voi lukea tästä linkistä. (pdf Seritatyön sivuilla)

Lisätietoja:
Ulla Konttila
ulla.konttila@oetk.fi
p. 040-524 5100

Timo Peltovuori, Oulun ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja
timo.peltovuori@oetk.fi
p. 0500-438 858

MTV-uutisissa: Lapsista seksuaalisesti kiinnostunut ”Juhani”: ”Haluaisin, että asiasta voisi puhua ilman tuomiota” – harva lapsista seksuaalisesti kiinnostunut toteuttaa rikoksen

Kaleva.fi (vain tilaajille): Lap­sis­ta sek­suaa­li­ses­ti kiin­nos­tu­nut ”Ju­ha­ni” toivoo, että voisi puhua on­gel­mas­taan kuin ma­sen­nuk­ses­ta – lei­mau­tu­mi­nen vai­keut­taa avun ha­ke­mis­ta ja saa­mis­ta, kertoo Oulussa tehty kirja