Perheet ovat hakeneet apua Oulun ensi- ja turvakoti ry palveluita enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Autoimme pelkästään Oulussa viime vuonna yhteensä 2000 kansalaista. Korona-aika on lisännyt avuntarvetta entisestään. Pandemian paineet näkyvät perheissä väsymyksenä, ahdistuksena, taloudellisina vaikeuksina ja myös perhe- ja lähisuhdeväkivaltana. Se on näkynyt myös poliisien kotihälytysten määrän kasvuna.

Apua on haettu erityisesti matalankynnyksen avopalveluista ja chateistä.
Lähisuhdeväkivaltaan apua hakevien määrä kasvoi Oulussakin yli 40 prosenttia. Erityisesti lapsiperheet ovat olleet kovilla: saimme kevään ja kesänaikana kolminkertaisen määrän yhteydenottoja. Perheiden ahdingosta kertoo karusti se, että erotilanteisiin on haettu netin kautta 60 prosenttia enemmän apua ja vauvaperheiden hätään on neuvontapalveluissamme jatkuvasti iso kysyntä. Ensi- ja turvakotien liiton koronakyselyssä perheet vastasivat, että juuri järjestöt ovat tärkeitä auttajia.

Valtion talousarvioesityksessä aiotaan leikata järjestöiltä peräti 127 miljoonaa eli järjestöjen kansalaisille tarjoamasta maksuttomasta avusta jäisi kolmasosa pois. Vuonna 2020 STEAn kautta avustuksia jaettiin 380 miljoonalla ja siitä tuli järjestöjen suoraan auttamistyöhön Pohjois-Pohjanmaalla liki 12 miljoonaa. Siihen kaavaillaan nyt rajua tiputusta.

Jos tämä ei muutu syksyn päätöksissä, romahtaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminta ja mahdollisuus auttaa maksuttomissa sekä ilman lähetettä toimivissa palveluissa. Ihmisten hätä tulee silloin kaatumaan tältäkin osin kuntien vastuulle ja maksettavaksi. Ihmiset, kunnat ja yhteiskuntamme eivät selviä ilman järjestöjä. Järjestöjen matalan kynnyksen auttamistyö on edullista ja mutkattoman tehokasta. Sitä ei saa vaarantaa.

Riitta Särkelä, pääsihteeri
Ensi- ja turvakotien liitto ry
riitta.sarkela@etkl.fi

Timo Peltovuori, toiminnanjohtaja