Turvakoti on turvapaikka lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneelle

Keski-Uudenmaan turvakoti
Porvoonkatu 10, 5. kerros, 04200 Kerava
(päivystys 24/7)

Turvakoti on kodinomainen ja maksuton lyhytaikaiseen asumiseen tarkoitettu paikka, jossa lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokenut saa akuuttia apua sekä tukea ja neuvoja tilanteeseensa. Turvakodissa ammattitaitoinen henkilökunta on läsnä ympäri vuorokauden. Saat apua ja neuvoa lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä asioissa aina myös puhelimitse.

Turvakodin palvelut on tarkoitettu kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille, silloin kun kotiin jääminen ei ole turvallista. Lähisuhdeväkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista, taloudellista, kaltoinkohtelua, laiminlyöntiä, kulttuurista, uskonnollista tai kunniaan liittyvää.

Turvakoti tarjoaa apua kriisiin ja tukea lähisuhdeväkivallan kokemusten käsittelemiseen. Henkilökunta on koulutettu auttamaan ja kohtaamaan lähisuhdeväkivaltaa kohdanneita aikuisia ja lapsia. Heiltä saa neuvoja myös mm. oikeudellisiin kysymyksiin ja käytännön asioiden kuten asumisen järjestämiseen. Turvakoti on tarkoitettu lyhytaikaiseksi turvapaikaksi ja asiakkuuden kesto on aina yksilöllinen.

Esteettömyystiedot

• Saapuminen

Keski-Uudenmaan turvakoti sijaitsee osoitteessa Porvoonkatu 10, 04200 Kerava, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Turvakodilla ei ole omia autopaikkoja käytössä. Saattoliikenne pääsee turvakodin ovelle rakennuksen sisäpihan puoleiselle ovelle asti.

• Sisäänkäynnin esteettömyys

Kulkureitin sisääntulossa on kynnyksen jälkeen 9,5 cm pudotus. Turvakodin sisäänkäynnin ulko-ovi ei ole helposti ja kevyesti avattavissa yhdellä kädellä. Kun huomioidaan ovien avautumissuunnat, tila ei ole riittävä pyörällisillä apuvälineillä kulkemista varten. Tuulikaapin ovi rappukäytävään ei ole helposti ja kevyesti avattavissa yhdellä kädellä. Sisäänkäynnissä porrashissi, jolla nousta puolikas kerrosta ylemmäs, josta pääsee jatkamaan esteettömästi hissiin.

Kun sisääntulo tulee olla täysin esteetön, on tarvittaessa sovittavissa kiinteistön omistavan Keravan Palvelutalosäätiön Kotimäen palvelukeskuksen johdon kanssa rakennuksen pääoven käytöstä tarpeen vaatiessa.  Tämä ovi on avattavissa helppokäyttöisellä painikkeella/vetimellä tai se avautuu automaattisesti. Painike ja vedin on sijoitettu 900-1100 mm korkeudelle. Tällä ovella ei ole turvakodin ovipuhelinta.

Turvakoti sijoittuu rakennuksen ylimpään 5. kerrokseen. Talossa on hissi ja hississä on tuntoon perustuvat opasteet. Ulosmenokerros erottuu kohopainikkeena. Hississä ei ole puheopastusta.

• Kulkuväylien esteettömyys
  • Turvakodin yhteistilat ovat esteettömät, tilavat ja hyvin valaistut.
  • Turvakodissa on yksi esteetön huone.

Tarkemmat turvakodin esteettömyystiedot ovat saatavilla puhelimitse Keski-Uudenmaan turvakodin päivystyspuhelimesta numerosta 050 325 2900.