Aggredi auttaa kodin ulkopuolisen väkivallan tekijöitä irti väkivallasta. Yhä useampi väkivaltarikollinen saa apua toiminnan laajennuttua tänä keväänä Tampereelle, Poriin ja Turkuun. Helsingissä Aggredi on toiminut vuodesta 2006 ja Kuopiossa vuodesta 2015.

HelsinkiMission kehittämä Aggredi-menetelmä on suunnattu 18–49-vuotiaille kodin ulkopuolisen väkivallan tekijöille ja omaa väkivaltaisuuttaan pohtiville. Heitä ovat esimerkiksi järjestäytyneestä rikollisuudesta ja ääriliikkeistä irtaantuvat henkilöt. Aggredi työskentelee myös esimerkiksi koulu- tai joukkosurmaa suunnittelevien henkilöiden kanssa.

Kolme neljästä prosessin läpikäyneestä lopettaa rikokset

Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspoliitikan instituutin tutkimuksen mukaan 75 prosenttia Aggredin läpikäyneistä henkilöistä lopettaa väkivaltarikokset. Hoitoon vahvemmin kiinnittyneet henkilöt uusivat väkivaltarikoksensa huomattavasti muita harvemmin.

– Aggredin tehokkuus perustuu siihen, ettemme näe asiakasta rikollisena, vaan hän saa mahdollisuuden käsitellä väkivallasta syntyneitä ongelmiaan puolueettomalla maaperällä. Vähitellen uusien näkökulmien kautta asiakkaalle muodostuu uudenlainen identiteetti, kuvailee väkivaltatyön päällikkö Petri Salakka Helsingin Aggredista.

Pirkanmaalla Aggredi toimii yhteistyössä muun muassa Rikosseuraamuslaitoksen ja poliisin sekä pirkanmaalaisten kuntien ja järjestötoimijoiden kanssa. Aggredi tekee yhteistyötä myös Keskusrikospoliisin kanssa ja tuottaa KRP:n EXIT-toiminnalle psykososiaalisen tuen palveluja. EXIT auttaa ihmisiä irtautumaan järjestäytyneen rikollisuuden ryhmistä, väkivaltaisista ääriliikkeistä tai näiden vaikutuspiiristä.

– Poliisin tilastojen mukaan julkisella paikalla tapahtuneita väkivallantekoja oli Pirkanmaalla viime vuonna yhteensä noin 1400 ja tämäntyyppisen väkivallan määrä on noussut vuodesta 2015. Katuväkivallan määrää ei kuitenkaan saada vähenemään ilman, että väkivallan tekijöitä autetaan, kertovat Aggredi Pirkanmaan työntekijät Irina Remes ja Joona Rontu.

Uusi palvelu on toivottu lisäys väkivaltatyön valikoimaan

Pirkanmaalla Aggredi-toiminta on käynnistetty Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:n koordinoimana. Tarjoamme monipuolisesti erilaisia lähisuhdeväkivaltaan ja lapsiperhetyöhön liittyviä palveluita sekä ikäihmisten asumispalveluita. Kuopiossa Aggredi-toimintaa hallinnoi Kuopion Setlementti Puijola, Turussa Varsinais-Suomen Sininauha ry ja Satakunnassa Porin Sininauha ry.

– Tälle kohderyhmälle ei aikaisemmin juuri ole ollut palveluita tarjolla Pirkanmaalla. Kodin ulkopuolisen väkivallan tekijät ovat meille uusi aluevaltaus, mutta yhdistyksellä on pitkä historia väkivaltatyön osaamisen saralta, joten halusimme lähteä toteuttamaan Aggredi-toimintaa, avaa yhdistyksen toiminnanjohtaja Maria Länsiö.

Aggredi-toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA). Turussa, Porissa ja Tampereella keväällä aloittaneiden hankkeiden rahoitus on vuosille 2020-2022 ja toiminta pyritään vakinaistamaan.

Käy lukemassa Aamulehden juttu Aggredista!
Huom. Juttu on luettavissa kokonaan vain Aamulehden tilaajille.

Lisätietoja:
Irina Remes, vastaava hanketyöntekijä
Aggredi Pirkanmaa
irina.remes@tetuko.fi

Kuva: Mika Kanerva, Aamulehti.