27.–28.5.2019 11:00 Sopukka, Uusi Porvoontie 482, Sipoo

Eroauttamisen työkokous kutsuu koolle jäsenyhdistysten työntekijöitä, jotka kohtaavat työssään eroperheitä tai työskentelevät eronneiden tai eroa pohtivien vanhempien sekä heidän lastensa kanssa. Työkokous on tarkoitettu kattavasti jäsenyhdistysten eri työmuodoissa työskenteleville ammattilaisille mm. avopalvelut, turvakodit ja ensikodit, tapaamispaikat sekä erohankkeet ja perhetyö, Ero lapsiperheessä -työ.

Työkokous paneutuu ajankohtaiseen lakimuutokseen, monikulttuurisiin eroihin ja vaikuttavuuteen. Päivien aikana voit nauttia Sopukan luonnonkauniista maisemista ja saada kattavan kuvan siitä, millaista eroauttamisen työtä eri jäsenyhdistyksissä on parhaillaan käynnissä ja mitä tapahtuu valtakunnallisesti eropalveluiden kehittämisen osalta.

Työkokouksessa jaetaan osallistujille Yhteistyövanhemmuuden käsikirja (1-2 kpl/yhdistys)

27.5.2019
11:00 Lounas ja majoittuminen
12:00 Päivien avaus, kehittämispäällikkö Jussi Pulli
Lapsenhuoltolain uudistus 1.12.2019-mikä muuttuu ja mitä muutoksia uudistus tuo työkäytäntöihin? Lakimies Johanna Laisaari alustaa ja sen jälkeen yhteinen keskustelu, kysy mitä vaan!
Voit tutustua etukäteen lakimuutoksiin tästä.
14:00 Kahvitauko
14:30 Uusien hankkeiden esittelyt
Turvassa -hanke, tavoitteet ja työsuunnitelma: projektipäällikkö Johanna Laisaari, Mikkelin ydistyksestä hanketyöntekijä Emmi Heikkinen sekä Turun yhdistyksestä hanketyöntekijät Hanna Sykkö ja Ulla Mikkola

Lapsen hyvinvointi ja osallisuus erossa -hanke: Emmi Heikkinen, Mikkelin yhdistys

Matalan kynnyksen eroauttaminen, Anne Ahtola-Poiesz ja hanketyöntekijät Johanna Jokiniemi ja Marianne Toimio-Elomaa, Turun yhdistys

16:00 Tauko
16:10 Digi-hankkeen tilannekatsaus/testaus: Mikko Aliranta
16:40 Yhteistyövanhemmuus eron jälkeen, Eroauttamisen ABC ja perehdytyspäivät: Päivi Hietanen
Yksilö,- pari- ja perhetapaamiset perehdytys yhdistyksiin: Maarita Kettunen
Kaksi kotia -kampanjan tulokset ja jatkoyhteistyö: Päivi Hietanen ja Maarita Kettunen

17:15  Välipala

Noin  klo 18:00 Työhyvinvointi – oma jaksaminen:
Lämmin sauna ja viileä vesi tarjolla allasosastolla.
Toiminnallinen vapaaehtoinen osuus, jos haluat rauhoittua ja keskittyä tietoiseen läsnäoloon.
-Hiljaisuuden polku ja  Mindfulness-venyttely (1 h 30 min.)/Johanna ja Päivi.

20:00 Illallinen

28.5.2019
8:00 Aamiainen
9:00 Monikulttuurisuus ja ero
Parisuhdehaasteet erilaisissa kulttuureissa ja auttamisen mahdollisuudet, Tiuku Pennola, Etkl
Mitä ero tarkoittaa muualla, Kostas Tassopoulos, Lyömätön Linja Espoo
Lapsikaappausuhka elämän varjona, Tarja Räisänen ja Hillamaria Tuomi-Mark, Kaapatut lapset ry
Mistä apua? Kaapatut lapset ry

11:45 Lounastauko ja huoneiden luovutus

12:45 Laatu, vaikuttavuus ja dokumentointi Ero lapsiperheessä -työssä
Mitä tietoa saamme Sofiasta eroperheistä? Jussi Pulli, Etkl
Miten saisimme muiden työmuotojen tilastoista tietoa perheiden erotilanteista?
Miten huoltoriidat näkyvät?
14:00 Kahvitauko
14:30 Vaikuttavuusmittarin testauksen alustavia tuloksia, Nina Forsström, Etkl
Miten vaikuttavuus saadaan näkyviin eroauttamisessa
Päivien yhteenveto, Jussi Pulli, Etkl
15:30 Hyvää kotimatkaa

Pyydämme ilmoittautumaan 13.5. mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä voit lähettää kysymyksen lakimiehelle!

Ilmoittautuminen työkokoukseen
Työkokoukset on tarkoitettu Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille ja luottamushenkilöille. Tervetuloa oppimaan, kehittymään ja saamaan ammatillista vertaistukea.
Koulutuspaikka

Työkokoukset toteutetaan liiton ylläpitämässä Koulutuskeskus Sopukassa (Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog, Sipoo)

sopukka5sopukka6
Sopukassa majoitutaan kahden hengen huoneissa.
Uusi lastenhuoltolaki tulee voimaan 1.12.2019. Mikä sinua mietityttää, mitä haluaisit kysyä lakimieheltä?
Hinta ja peruutusehdot
Työkokoukset ja majoittuminen Sopukassa ovat jäsenyhdistysten väelle maksuttomia. Osallistumisen voi perua 14 vrk ennen tilaisuutta. Peruutuksen tullessa myöhemmin, peritään 75€ peruutusmaksu. Osallistujan nimen voi halutessaan vaihtaa.

Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.