10.–11.5.2017 Koulutuskeskus Sopukka, Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog, Sipoo

Eroauttamisen työkokous kutsuu koolle eronneita tai eroa pohtivia vanhempia sekä heidän lapsiaan kohtaavia ja heidän kanssaan työskenteleviä jäsenyhdistysten työntekijöitä eri työmuodoista.

Jäsen-
yhdistyksille

Päivi Hietanen, suunnittelija
paivi.hietanen [at] etkl.fi, p. 050 4385290

Keskiviikko 10.5.

11.00 Majoittuminen  ja lounas

12.00 Työkokouksen avaus

Ajankohtaista eroauttamisessa – kentällä tapahtuu (LAPE-työskentely, huolto-ja tapaamislaki uudistuu, Ero lapsiperheessä -työ)

Tullaan tutuksi – esittäytyminen

13.00  Lasten oikeuksien sopimus ja vanhempien ero

Miltä vanhempien ero näyttäytyy lasten oikeuksien sopimuksen näkökulmasta? Mitä jokaisen työntekijän on hyvä muistaa lasten oikeuksien sopimuksen sisällöstä ja miten sopimus huomioidaan omassa työssä. Miten työntekijä voi perustella ratkaisuja lasten oikeuksin sopimuksen näkökulmasta käsin. Mitkä ovat lasten oikeudet vanhempien erossa tai eron jälkeen?

Lapsiasianvaltuutetun toimiston juristi Merike Helander

15.00 Yhteistyövanhemmuuden tukeminen alle koulu-ikäisten lasten perheissä

Vantaan kaupungin perhekoutsit toimivat perheneuvoloiden yhteydessä  moniammatillisena 5 henkilön tiiminä, joka tarjoaa tukea varhaisessa vaiheessa. Perhekoutsit ovat jalkautuneet erilaisiin tapahtumiin ja toimivat työpareina mm. neuvolan perheohjaajien kanssa. Perhekoutsit ovat olleet mukana ohjaamassa erovertaistukiryhmiä varhaiskasvatusikäsille lapsille. Vanhempien erot pikkulapsiperheissä ovat arkea heidän työssään.

Perhekoutsi Minna Raitanen, Vantaan kaupunki

16.00-17.30 Erot, vanhemmat ja lapset – haasteita ja mahdollisuuksia

Osuus toteutetaan Open Space -menetelmällä.

Osuuden ohjaa liiton Ero lapsiperheessä-työtiimi

18-19.15  Keholliset keinot oman työssä jaksamisen ja hyvinvoinnin tueksi (vapaavalintainen osuus)

Asiakastyötä tekevien ammattilaisten on tärkeätä huolehtia myös omasta hyvinvoinnista ja palautumisesta. Tarjoamme mahdollisuuden osallistua joogaan. Jos mahdollista, ota mukaasi työkokokseen oma jumppa / joogamatto sekä hyvä oloasu, jossa on hyvä liikkua. Jooga toteutetaan sisätiloissa.

Joogaopettaja Johanna Matikka

19.00-21 Päivällinen

19.00-22 Mahdollisuus saunomiseen

Torstai 11.5.

8.30 Aamunavaus

8.45 Tapaajavanhemman tukikeskustelut

Onko uusi työmuoto tuonut jotain uutta tapaamisiin ja millaisesta työtavasta on kyse? Auttaako tukikeskustelu yhteistyövanhemmuutta? Miten lapsen tilannetta käsitellään?

Kanta-Hämeen perhetyö ry:n  tapaamispaikkatoiminta

9.30  Yhteistyövanhemmuus

Yhteistyövanhemmuus on käsite, joka on juurtunut kuvaamaan vanhempien välistä yhteistyötä eron jälkeen, mutta mitä pohjimmiltaan on yhteistyövanhemmuuden tukeminen?  Millaisia kokemuksia  on haasteellisesta tilanteista? Mistä työntekijä tietää onnistuneensa?  Millaisia tarpeita kentältä kumpuaa vanhempien välisen toimivan yhteistyön suhteen? Mitä lapset ja vanhemmat kertovat  yhteistyöstä ja mihin he tarvitsevat apua?

Osuus toteutetaan  ohjattuina pienryhmäkeskusteluina

11.15 Ero lapsiperheessä -työmuoto – niin mistä tässä nyt olikaan kyse?

Neuvokeskus nimestä on luovuttu ja suunnattu uuteen rohkeasti ajassa Ero lapsiperheessä -nimen kanssa. Mistä muutoksessa onkaan kyse, miten se tarkoittaa jäsenyhdistyksissä ja mitä muutos tarkoittaa työntekijöille.

Vetäjinä liiton Ero lapsiperheessä -työtiimi

11.45 Eroauttamisen työkokouksen päätös ja palaute

12.30 Lounas ja kotiin lähtö

Ilmoittautuminen työkokoukseen
Työkokoukset on tarkoitettu Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille ja luottamushenkilöille. Tervetuloa oppimaan, kehittymään ja saamaan ammatillista vertaistukea.
Koulutuspaikka

Työkokoukset toteutetaan liiton ylläpitämässä Koulutuskeskus Sopukassa (Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog, Sipoo)

sopukka5sopukka6
Sopukassa majoitutaan kahden hengen huoneissa.
Hinta ja peruutusehdot
Työkokoukset ja majoittuminen Sopukassa ovat jäsenyhdistysten väelle maksuttomia.  Työkokoukseen osallistuvien työntekijöiden matkakuluista korvataan yli 84 euroa ylittävä osuus kutakin työntekijää kohden. Työkokoukseen osallistumisen voi perua maksutta seitsemän vuorokautta (7vrk) ennen työkokouksen alkamispäivämäärään. Tämän jälkeen tapahtuvien peruutusten osalta yhdistyksiä laskutetaan 75 e / peruuntunut osallistuja. Esteen ilmaantuessa voi osallistujan tilalle ilmoittaa toisen työntekijän.

ja tapaamme kahvilla.