18.11.2016 13.00-16.00 Datariina, Optio-Sali, Heikinkatu 7, Kotka

”Erotilanteessa vanhempien varhainen tukeminen turvaa lapsen hyvinvoinnin”

Lapsen sopeutumista eron mukanaan tuomaan muuttuneeseen elämäntilanteeseen voidaan edesauttaa tukemalla vanhempien selviytymistä sekä antamalla asiatietoa eron vaikutuksista aikuisen ja lapsen näkökulmasta. Seminaarin alkuosuudessa käydään läpi Oulun seudun maksuttomia palveluita ja niistä kertyneitä asiakaskokemuksia. Luento-osuudessa pohditaan Uusperheen parisuhde- ja eroteemaa. Uusperheessä suurimmat ristiriidat tulevat siitä, etteivät perheen aikuiset saa vanhemmuutta toimimaan. Uusparisuhteeseen kohdistettu tuki on tehokkainta parisuhteen ja lasten hyvinvoinnin kannalta. Ongelmien ennaltaehkäiseminen edellyttää riskitekijöiden tunnistamista sekä varhaisten, vaikuttavien ja tehokkaiden tukitoimien käyttöä. Seminaarin jälkeen on mahdollisuus käydä vapaata keskustelua puheenvuorojen pitäjien kanssa.

Seminaari on tarkoitettu Kouvolan, Kotkan, Lappeenrannan ja Haminan seudun sosiaali-, kasvatus- ja terveysalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään eroa pohtivia tai eronneita vanhempia ja heidän lapsiaan.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: 11.11.2016 mennessä sähköpostilla: paivi.hietanen@ensijaturvakotienliitto.fi tai 050 4385290. Seminaari on osallistujille maksuton.

Seminaariohjelma

12.30-13 Mahdollisuus tutustua esitepöytiin

13-13.15 Varhainen tuki erotilanteessa auttaa yhteistyövanhemmuuden tielle
Päivi Hietanen, Ensi- ja turvakotien liitto