23.8.–13.12.2018 9-16 Majakka-talo, Pohjoisenrantakatu 5, Kemi

Eroneuvo-tilaisuus on tarkoitettu eroa harkitseville ja eronneille vanhemmille. Vanhemmat saavat tukea erokriisin käsittelyyn, eron jälkeisen yhteistyövanhemmuuden kysymyksiin ja lapsen näkökulmaan erossa. Eroneuvon ohjaa menetelmäkoulutuksen käynyt vetäjä yhdessä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa.  Vertaiskahvila on vapaamuotoinen kohtaamispaikka, jossa eronneet vanhemmat voivat keskustellen vaihtaa kokemuksia saaden tukea omaan erosta selviämiseen sekä yhteistyövanhemmuuden kysymyksiin. Eroneuvon ja vertaiskahvilan vapaaehtoiset ovat itse eron läpikäyneitä aikuisia.

Eroneuvo-menetelmäkoulutus antaa oikeudet toteuttaa Eroneuvo-tilaisuuksia sekä vertaiskahvila toimintaa.  Menetelmäkoulutus pitää sisällään lähiopetuspäiviä, oppimistehtäviä sekä toiminnan käytännön toteuttamisen. Koulutuksen aika toteutetaan kolme ohjaus- ja tukikeskustelua toimintajaksojen aikana skype-välitteisesti. Jokainen kurssilainen osallistuu Eroneuvo vapaaehtoisten kouluttamiseen sekä Eroneuvo-tilaisuuksien vetämiseen. Toimintaa voi koulutuksen aikana toteuttaa esimerkiksi järjestö-kunta-seurakunta tai kunta-järjestö yhteistyönä.

Koulutuksen laajuus: n. 70 tuntia, josta toimintajaksojen toteuttamista 40h. Koulutuksen sisältöalueina ovat: vanhemmuus eron jälkeen ja yhteistyövanhemmuuden tukeminen, lapsi ja vanhempien ero, vapaaehtoistyö ja vertaistuki erotuen muotoina, asiakasohjauksen merkitys sekä alueelliset eropalvelut.

Kohderyhmä: sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, joilla on kokemusta eronneiden vanhempien kanssa työskentelystä sekä kiinnostus toimia yhteistyössä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa.

Hinta: Koulutuksen hinta on 50 euroa, joka sisältää Eroneuvo-vetäjän käsikirjan, Vanhemman oppaan sekä koulutuksessa jaettavan materiaalin.

Lähiopetuspäivät: Pohjoisen yhteisöjen tuki ry: n Majakka-talo, Pohjoisenrantakatu 5, KEMI

Lähiopetuspäivien ajankohdat:

23.8. klo 9-16

19.9. klo 9-16

13.12. klo 9-16

Koulutus toteuteaan osana LAPE- muutosohjelmaan sisältyvän Vanhemmuus vahvaksi erossa -hanketta, jota koordinoi Lapin ensi- ja turvakoti ry.

Hakuohjeet: Laadi vapaamuotoinen hakemus, jossa perustelet, miksi olet kiinnostunut koulutuksesta ja mistä syistä sinut olisi hyvä valita osallistujaksi. Kerro työhistoriasi ja millaisissa tehtävissä olet työskennellyt eronneiden tai eroa pohtivien vanhempien ja/ tai heidän lasten kanssa. Onko sinulle kokemusta vapaaehtoistoiminnasta tai ryhmien ohjaamisesta? Kerro myös, tukeeko työyhteisösi koulutukseen osallistumista ja millä tavoin. Onko esimiehesi tietoinen koulutukseen hakeutumisestasi ja voitko osallistua koulutukseen työajalla sekä toteuttaa tilaisuuksia omassa työorganisaatiossasi?

Liitä mukaan yhteystietosi (nimi, osoite, sähköposti, puhelinnumero) ja palauta 7.5.2018 mennessä sähköpostilla: paivi.hietanen@etkl.fi.

Lisätietoa koulutuksesta sekä koulutusesitteen tilaukset:

Eroneuvo -kouluttaja Päivi Hietanen

050 4385290 sekä paivi.hietanen@etkl.fi