25.1.2017 klo 10-16.30 Säätytalo, Helsinki, Snellmaninkatu 9–11, Helsinki

Eron jälkeiseen vainoon liittyvä seminaari 25.1.2017

Vaino on väkivaltaa ja ihmisoikeusloukkaus, jossa jatkuvat ja oikeudettomat yhteydenotot sekä laajamittainen kontrolli aiheuttavat uhrissa pelkoa ja ahdistusta. Vainoamisteot voivat kärjistyä vakaviksi väkivallan teoiksi ja äärimmillään henkirikoksiksi. Myös lapset elävät vainoa sisältävissä perhetilanteissa tai lapset voivat olla myös vanhemman tekemän vainon kohteena. Vaino on kriminalisoitu 1.1.2014, ja rikosilmoituksia on tehty huomattavasti enemmän kuin osattiin odottaa. Valtaosa rikosilmoituksista liittyy parisuhteen päättymisen jälkeisiin tilanteisiin, jolloin vainon osapuolina on usein uhrin ja tekijän lisäksi myös lapsia. Auttamisjärjestelmissä tarvitaan lasten kokeman vainon tunnistamiseen, seurausten ja riskien arviointiin sekä hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä toimenpiteitä.

VARJO-hanke (Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry ja Oulun ensi- ja turvakoti ry), oikeusministeriö ja THL järjestävät yhteistyössä eron jälkeiseen vainoon liittyvän seminaarin Helsingissä teemalla ”Lapset eron jälkeisen vainon tilanteissa”. Seminaarissa tuodaan uutta tutkimustietoa eron jälkeisestä vainosta ja pohditaan laaja-alaisesti lasten auttamisen mahdollisuuksia. Seminaarin pääluennon pitää sosiaalityön professori Nicky Stanley (University of Central Lancashire). Luento tulkataan halukkaille.  Seminaarin yhteydessä julkaistaan lapsille suunnattu satukirja. Seminaarin tavoitteena on nostaa esille lasten vainoon liittyviä kokemuksia ja keskustella hoitokäytäntöjen kehittämisestä.

Seminaariin ovat tervetulleita kaikki työssään eron jälkeistä vainoa kohtaavat, lainsäädäntötyön, vaikuttamistyön ja tutkimusyhteistyön edustajat, eron jälkeisen vainon kokemusasiantuntijat sekä tiedotusvälineiden edustajat. Seminaariin mahtuu 150 osallistujaa. Seminaari on maksuton.

Seminaari on täynnä. Peruutuspaikkoja voi kysyä: ulla.valtonen@violary.fi

Lisätietoja: Hankevastaava Jaana Kinnunen jaana.kinnunen@violary.fi  044 33 65 334.

Tervetuloa!

Ohjelma:

10.00 Seminaarin avaus, Osastopäällikkö Arto Kujala, Oikeusministeriö

10.15 Integrating Responses in Domestic Violence and Child Protection Work, Nicky Stanley, professor in Social Work, University of Central Lancashire. Tulkkaus.

11.30 Lapset turvakotien asiakkaina. Kehittämispäällikkö Helena Ewalds, THL

12.00 Lounas (omakustanne)

13.00 Lapsen oikeus suojaan eron jälkeisen vainon ja väkivallan tilanteissa. Oikeudelliset mahdollisuudet ja haasteet.  Käytännön esimerkkinä perheoikeudelliset palvelut. Apulaisprofessori Kirsti Kurki-Suonio, Lapin yliopisto, ja hankevastaava Jaana Kinnunen, VARJO-hanke

14.00 Kahvi

14.30 Lasten toimijuuden ja tiedon tunnistaminen eron jälkeisen vainon tilanteissa. Yliopisto-opettaja Anna Nikupeteri ja professori Merja Laitinen, Lapin yliopisto

15.15 ”Satuja voi aina jatkaa niin kauan, että ne päättyvät hyvin”
Lapsille suunnatun satukirjan esittely ja sanataideharjoitteita lapsille sekä aikuisille lapsille.

Kirjailija, sanataideohjaaja Timo Harju
Psykologi, psykoterapeutti Pia Marttala, VARJO-hanke
Lapsityöntekijä, psykoterapeutti Pirjo Ervasti, Oulun ensi- ja turvakoti ry

16.15 Yhteenveto ja päivän päätös. Pääsihteeri Riitta Särkelä, Ensi- ja turvakotien liitto