16.1.2018 9-16 Lapin yliopisto, Fellman-sali (klo 9-12) , Eelin-sali (klo 12-16), Yliopistonkatu 8, 96300 Rovaniemi

Seminaarin avulla tuetaan turvapaikanhakija -ja maahanmuuttajataustaisten lapsiperheiden kanssa työskentelyä ja vapaaehtoistoimintaa. Lisäksi kartoitetaan turvapaikanhakijaperheille jo olemassa olevaa toimintaa ja luodaan uusia yhteistyön mahdollisuuksia. Seminaari tarjoaa konkreettisia menetelmiä perheiden kohtaamiseen ja heidän kanssaan työskentelyyn.

Alueelliset seminaarit ovat jatkoa Vauvaperhe turvapaikanhakijana -projektin (2012-15) aiemmin järjestämille alueellisille Vauvan silmin – monikulttuuriset silmälasit pikkulapsityöhön -koulutuksille. Seminaareja järjestetään vuoden 2017-2018 aikana seitsemällä paikkakunnalla.

Seminaari on tarkoitettu:  työntekijöille vastaanottokeskuksissa ja alaikäisyksiköissä, ensi- ja turvakotiyhdistyksissä, sosiaali- ja terveydenhuollossa, järjestöissä ja seurakunnissa sekä päättäjille, opiskelijoille  ja vapaaehtoisille.

Seminaari on maksuton. Aamu- ja iltapäiväkahvit sisältyvät seminaariin. Lounas on omakustanteinen.

Seminaarin järjestää Ensi- ja turvakotien liiton Lapsiperhe turvapaikanhakijana -projekti sekä Lapin ensi- ja turvakoti ry.

Seminaaripäivänä voi käydä tutustumassa yliopistolla projektimme Todelliset Supersankarit -valokuvanäyttelyyn. Kuvissa on turvapaikanhakijalapsia supersankariasuissa. Näyttely on esillä 10.1. – 25.1.2018, Galleria Kajo & Galleria Lyhty.

Koulutuspaikka: Lapin yliopisto, Yliopistonkatu 8, 96300 Rovaniemi

Lisätietoja:

Tiuku Pennola, projektityöntekijä
p. 050 4066 235, tiuku.pennola@etkl.fi

Anna Mikkonen, projektipäällikkö
p. 050 410 6740, anna.mikkonen@etkl.fi

9.00 Ilmoittautuminen ja aamupala

9.30 Päivän avaus, esittäytyminen – Ensi- ja turvakotien liitto

10.00 Lyhytdokumentti: Tarinat kasvojen takana

10.15  Lähi-idän perhekulttuuri ja perheen identiteetin muutos uudessa kulttuurissa
projektityöntekijä Farzaneh Hatami Landi, Ensi- ja turvakotien liitto

11.30 Lounas (omakustanteinen)

12.30  Toiminnalliset menetelmät ja työskentely ilman yhteistä kieltä
projektityöntekijä Tiuku Pennola, Ensi- ja turvakotien liitto

13.30 Kahvitauko

14.00 Paneeli: Näetkö minut? Näen sinut!
Turvapaikanhakija- ja maahanmuuttajataustaisten lapsiperheiden tarpeet ja toiveet, heidän kanssaan toimivien kokemuksia, näkemyksiä ja työn haasteita. Tarpeisiin ja haasteisiin vastaaminen: ratkaisuja, toimintamalleja, onnistuneita kokemuksia, havaittuja hyötyjä.
Panelistit:
– Johanna Marjomaa, ohjaaja, Lapin ensi- ja turvakoti ry
– Virpi Pakisjärvi, johtaja, SPR Lapin piiri, Kemin vastaanottokeskus
– Marika Varho, pakolaissihteeri, Rovaniemen vastaanottokeskus
– Tiina Seppälä, tutkijatohtori, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Lapin yliopisto
– Marja Posio, diakoniatyöntekijä, Rovaniemen seurakunta

15.30 Yhteenveto