19.3.2019 klo 13-16.30, vaalipaneeli alkaen 15.30 Vanha ylioppilastalo, Mannerheimintie 3, Helsinki

Tule tapaamaan eduskuntavaaliehdokkaita ja keskustelemaan lapsiperheitä askarruttavista asioista.

Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu antaa tahtia, temppurata ja arjessa pätevöityneet leikittäjät pitävät huolen, että koko perhe viihtyy. Jutustelun ja leikin lomassa on lyhyitä tietoiskuja vanhemmuudesta ja mahdollisuus tutustua Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten toimintaan.

Tapahtuman päättää (klo 15.30-16.30) vaalikeskustelu, jonka teemana on ”Jokaisella lapsella on oikeus olla turvassa ja elää hyvää lapsuutta”.
Tule mukaan ja vaikuta siihen, että lasten ja perheiden hyvinvointia paranee viisailla arjen teoilla ja päätöksillä!

Facebook -tapahtumasivu

13.00 Avaus
13.15-13.25 ”Melkein jaksaa” -tietoisku vanhemmille perheen voimavaroista
13.40 – 14.00 Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu
14.15-14.25 ”Unihiekka hukassa” -tietoisku vauvan unesta
14.40-15.00 Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu
15.15-15.25 ” Väkivallaton koti” -tietoisku vanhemmille
15.30 -16.30 Vaalikeskustelu: ”Jokaisella lapsella on oikeus olla turvassa ja elää hyvää lapsuutta”.
16.30 tilaisuuden lopetus

Vaalikeskustelu: Jokaisella lapsella on oikeus olla turvassa ja elää hyvää lapsuutta

klo 15.30-16.30

Eva Biaudet, rkp
Pia Lohikoski
, vas
Jonne Juntura, sdp
Terhi Koulumies, kok
Johanna Sydänmaa, vihr
Mari Rantanen, ps
Tanja Närhi, kd
Noora Juvonen, kesk

Keskustelun vetää
Riitta Särkelä, Ensi- ja turvakotien liitto

Kansanedustajaehdokkaista menossa mukana ainakin:

Olen liberaali, urbaani, ratikalla ajava töölöläisporvari. Työkseni olen TV-bisnespomo sekä leffa- ja tv-alan tuottajia edustavan Audiovisual Producers Finlandin puheenjohtaja. Olen myös ammattiesiintyjä ja 9-vuotiaan koululaisen sinkkuäiti. Haluan lapsipositiivisen yhteiskunnan, paremman perhevapaajärjestelmän ja turvallisemmat kodit naisille ja lapsille.

Olen 25-vuotias oikeustieteen opiskelija ja yhdenvertaisuusaktivisti. Haluan tasa-arvoisemman Suomen, jossa jokainen voi toteuttaa unelmiaan taustastaan riippumatta. Tarvitaan investointeja tulevaisuuteen, lasten ja nuorten hyvinvointiin. Tarvitaan palveluita, kuten maksuton varhaiskasvatus ja päivähoito-oikeus kaikille lapsille. Tarvitaan myös lisää rahaa perheväkivallan ehkäisyyn ja torjuntaan. Minua kiinnostavat lisäksi laajemmin ihmisoikeusasiat ja ilmaston pelastaminen.

Olen 27-vuotias lääkäri ja entinen mielenterveyspotilas. Olen ehdolla eduskuntavaaleissa SDP:n Helsingin listalta, koska haluan edistää mielenterveyttä ja parempaa jaksamista Suomessa. Haluan terapian osaksi perusterveydenhuoltoa ja ennaltaehkäisevän mielenterveystyön aktiiviseksi osaksi peruskoulua ja toisen asteen oppilaitoksia. Viedään yhdessä #mielenterveyseduskuntaan.

Olen 33-vuotias yhteiskuntatieteiden maisteri ja kahden pienen lapsen äiti Helsingistä, Lauttasaaresta. Haluan parantaa lasten, perheiden ja vanhusten arkea. Lapsiperheiden köyhyyden poistamiseksi tarvitaan täsmätoimia: tarvitaan harkinnanvarainen tuki lapsilisän päälle. Tuetaan perheitä panostamalla ennaltaehkäiseviin palveluihin kuten kotiapuun ja perhetyöhön. Uudistetaan perhevapaita niin, että isien ansiosidonnaista pidennetään.

Olen koulupojan äiti ja perheenäitinä tiedän, miksi peruspalveluita tarvitaan. Haluan säilyttää hyvinvointivaltion tuleville sukupolville, siksi meidän on huolehdittava terveestä taloudesta. Olen varakansanedustaja, kaupunginvaltuutettu ja VTM. Olen työskennellyt sosiaalipoliittisena asiantuntijana ja valmistellut budjetteja taloushallinnossa. Olen julkaissut myös esikoisromaanin lapsettomuudesta.

Olen Vuokralaiset ry:n koulutuspäällikkö ja 2 lapsen äiti. Vasemmistoliiton puoluevaltuuston pj, Keravan kaupunginhallituksen varapj ja kaupunginvaltuutettu. Motto: Pienten puolella.  Haluan lapsiystävällisen Suomen, joka parantaa perheiden toimeentuloa ja palveluita. Korotetaan yksinhuoltajien lapsilisää ja taataan lapsilisät myös toimeentulotukea saaville. Alennetaan asumisen hintaa. Tehdään toisen asteen koulutuksesta maksuton. Parannetaan nuorisotyön resursseja.

Olen neljän lapsen äiti, kasvatustieteen maisteri ja osaamisen kehittämisen ammattilainen. Lasten hyvinvointi on todella lähellä sydäntäni. Nostaisin lapsilisiä ja perhetukia. Pienentäisin ryhmäkokoja päiväkodeissa. Lapsivaikutusta arviointi olisi otettava käyttöön kaikessa lainsäädännössä! On tärkeää, että lapsen sukupuoli- ja seksuaali-identiteetin kehittymiselle annetaan kasvurauha.

Olen reipas, sisukas ja oikeudenmukainen tahtonainen Pohjois-Helsingistä. Työskentelen ensihoitajana ja toimin vaikeavammaisen täysi-ikäisen tyttäreni omaishoitajana. Vapaa-aikani kuluu hyvin pitkälti perheen ja politiikan parissa kaupunginvaltuutettuna ja sote-lautakunnan jäsenenä. Työ, terveys ja turvallisuus merkitsevät minulle asioita, joista ei tingitä. Omaishoitajana sekä työssäni ambulanssissa ensihoitajana näen päivittäin terveyden ja turvallisuuden tärkeyden ja tulisin työskentelemään niiden eteen myös kansanedustajana. Poliittista kokemusta omaan Helsingin valtuustosta, kaupunginhallituksesta sekä sosiaali- ja terveyslautakunnasta. Olen tehnyt sen mitä olen luvannut, suoraselkäisesti. Päätöksentekoon tarvitaan ihmistä ruohonjuuritasolta, ihmisen arjesta. Ihmistä, joka on suomalaisten kansan edustaja.

Minä ja mieheni Jyrki olemme perhe. Minulle läheisin lapsi on veljenpoikani Leevi. Työssäni ammattiliitossa olen ratkonut työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisongelmia. Perhevapaajärjestelmä tulee uudistaa lisäämällä isien osuutta perhevapaista. Lasten yhteishuoltajat on saatettava tasa-arvoiseen asemaan ja subjektiivinen päivähoito-oikeus palauttaa. Etuusjärjestelmien on tunnistettava vuoro- ja silpputyöhön liittyvät erikoistilanteet.

Kuva: Sami Mannerheimo