27.–28.9.2018 Koulutuskeskus Sopukka, Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog

Koulutus antaa valmiudet lasten erovertaisryhmän ohjaamiseen ja työskentelyvälineitä lasten auttamiseen vanhempien erossa. Tavoitteena on lisätä ohjaajan ymmärrystä alakouluikäisten lasten erovertaistukiryhmän perusperiaatteista ja mitä asioita pitää toimintaa aloittaessa ottaa huomioon. Koulutuksen käytyä osallistujilla on käytössä materiaalit, joiden pohjalta järjestetään 6 kerran vertaistukiryhmä vanhempien eron kokeneille lapsille. Osallistujat oppivat käyttämään erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joita voi hyödyntää ja soveltaa myös yksilötyössä.

Kenelle? jäsenyhdistysten työntekijöille, jotka työskentelevät lasten kanssa tai haluavat aloittaa lasten kanssa työskentelyn ryhmämuotoisesti. Koulutus soveltuu turvakotien avopalveluiden työntekijöille, tapaamispaikka-ohjaajille sekä eroauttamistyötä yhdistyksissä tekeville ammattilaisille. Koulutukseen voi osallistua myös työpari toisesta organisaatiosta.

Jäsen-
yhdistyksille

Päivi Hietanen, asiantuntija
paivi.hietanen@etkl.fi, 050 4385290

Lisätietoa koulutukseen sisältöön, vertaisryhmän toteuttamiseen ja ohjaamiseen liittyen:

Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta Salla Frisk, salla.frisk@suomenkasper.fi, 0503519593

Koulutuksen hinta: Osallistumismaksu on 50€/osallistuja (Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n jäsenille 40€). Maksu sisältää koulutusmateriaalit, ohjaajanoppaan, vertaiskortit, joihin on koottu lasten ajatuksia vanhempien eroon liittyen sekä Satulaivan matkassa-kirjan sekä kouluttajien tuen koko koulutusprosessin ajan. Ensi- ja turvakotien liitto kustantaa osallistujille lähiopetusjaksojen ylläpidon Sopukassa sekä matkakulut yli 84€ ylittävältä osuudelta.

Koulutuksen rakenne:

1. Ennakkotehtävä: alustava toteutussuunnitelma omasta lasten erovertaisryhmän ohjaamisesta.
  2. Lähiopetuspäivät 27. 9. klo 10-17 ja 28.9. klo 9-16 (Sopukka)
  3. Lähiopetuspäivät 14.3.2019 klo 10-17 ja 15.3.2019 klo 9-16 (Sopukka)
  4. Oman lasten erovertaisryhmän ohjaaminen yhdessä ohjaajaparin kanssa. Ryhmän ohjaaminen sisältää 6 tapaamiskertaa, ryhmän markkinoinnin, ryhmään tulevien lasten vanhempien alku- ja lopputapaamiset sekä yhteydenpidon vanhempien kanssa ryhmän kuluessa (yhteensä n.30 tuntia). Tapaamiskertojen määrää on mahdollista soveltaa oman organisaation tarpeisiin.
  5. Koulutukseen osallistujat jakavat kokemuksia ryhmien ohjaamisesta verkossa muiden koulutukseen osallistuvien sekä kouluttajien kanssa. Vaihtoehtona verkkokeskustelulle voi tehdä lyhyen oppimispäiväkirjan oman ryhmän ohjaamisesta. Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuspäivillä. Kouluttajien tuki on saatavilla koko koulutuksen ajan.

Ilmoittautuminen 20.8.2018 mennessä

Koulutuspaikka

Koulutus toteutetaan liiton ylläpitämässä Koulutuskeskus Sopukassa (Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog, Sipoo)

sopukka5sopukka6
Sopukassa majoitutaan kahden hengen huoneissa.
Hinta ja peruutusehdot
Työkokoukset ja majoittuminen Sopukassa ovat jäsenyhdistysten väelle maksuttomia. Osallistumisen voi perua 14 vrk ennen tilaisuutta. Peruutuksen tullessa myöhemmin, peritään 75€ peruutusmaksu. Osallistujan voi halutessaan vaihtaa.