3.–31.10.2022 18.00-19.30 Discord

Onko kotona kireä tai ahdistava tunnelma?

Hengaatko mieluummin kavereilla kuin kotona?

Onko sun vanhemmat eronneet tai ootko ehkä kokenut henkistä tai fyysistä väkivaltaa kotona?

Tuu mukaan Discordissa toteutettavaan Luovasti turvassa-ryhmään, jossa käsitellään perhe -ja ihmissuhteisiin liittyviä tilanteita luovasti, esimerkiksi musiikin, taiteen ja keskustelun kautta. Tapaat ryhmässä muita, samassa tilanteessa olevia nuoria sekä ammattilaisia, jotka ohjaavat ryhmää.

Mikä Luovasti Turvassa-ryhmä on?

Luovasti turvassa-on Discordissa Väkivallattomat-kanavalla toimiva suljettu ryhmä, jonka tarkoituksena on tarjota noin 16–20-vuotiaille nuorille turvallinen tila perhe- ja ihmissuhteiden käsittelyyn sekä muiden nuorten kanssa juttelemiseen. Ryhmään mahtuu 10 nuorta.

Ryhmä kokoontuu yhteensä 5 kertaa ajalla 3.10.-31.10.2022. Tapaamisen ajankohta on maanantaisin klo 18–19.30. Ryhmään osallistumisen jälkeen on mahdollista osallistua nuorten kehittäjäryhmään, jossa  ideoidaan muille nuorille suunnattuja kampanjoita ja somesisältöjä turvallisista ihmissuhteista ja lähisuhdeväkivallasta.

Mitä ryhmässä tehdään?

Jokaisen ryhmäkerran aluksi vaihdetaan kuulumisia, voi kertoa miten päivä on sujunut tai mitä on mielessä. Sitten siirrytään päivän teemaan. Jokaiseen teemaan liittyy aina luova tehtävä, jonka kautta sitä käsitellään. Esim. Itsensä voi esitellä linkkaamalla muille ryhmäläisille biisin, joka kuvastaa sua tai sun ajatuksia. Ryhmässä jutellaan tehtävän herättämistä ajatuksista ja tunteista. Keskustelu tapahtuu Discordissa viestittelemällä, mutta ohjaajat voivat jakaa esim. Videoita, joissa kertovat päivän teemasta tai näyttävät muuta materiaalia.

Ryhmässä pääsee myös ideoimaan ja antamaan vinkkejä sekä ammattilaisille ja vanhemmille, miten nuoria voisi auttaa tai kohdata paremmin. Aikuisille suunnatut vinkit ja neuvot käsitellään aina nimettöminä.

Noudatamme ryhmässä turvallisemman tilan periaatteita.

Ryhmäkertojen teemat:

1. Ryhmän esittely ja tutustuminen – kuka ja millanen mä oon? Mikä ryhmäläisiä yhdistää?

2. Läheiset ihmissuhteet. Miten muut toimii, miten mä itse toimin?

3. Tunnetaidot. Mitä ne on ja miten ne liittyy mun elämään?

4. Voimavarat. Mitkä jutut antaa mulle voimaa ja auttaa jaksamaan?

5. Toiminta. Miten voin vaikuttaa mun elämään, ihmissuhteisiin ja tunteisiin?

Ohjaajat:

Ilona Mäki

ilona.maki@etkl.fi

Nuoret väkivaltaa vastaan -hanke

Ensi- ja turvakotien liitto

Johanna Jokiniemi

johanna.jokiniemi@tuentu.fi

Turvassa-hanke

Turun ensi- ja turvakoti ry

Milja Harju

milja.harju@etkl.fi

Ero lapsiperheessä-työ

Ensi- ja turvakotien liitto

Tervetuloa mukaan ryhmään!

Ilmoittautuminen: Luovasti turvassa -ryhmä 2022
Ryhmän ohjaajat ovat WhatsAppin välityksellä yhteydessä osallistujiin ennen ryhmän alkua. Silloin pääsee tutustumaan ohjaajiin ja kysymään jos on jotakin, mikä mietityttää. Ilmoittautumisen ohessa pyydetään osallistujan henkilötietoja, mutta Discord-ryhmässä voi toimia nimimerkillä.
Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.