7.5.2020 9.15-14.30 Teams

Kenelle: Yhdistysten vapaaehtoistoiminnasta vastaaville työntekijöille

Vapaaehtoistoiminnan kehittämis-ja sparrauspäivässä pohditaan  vapaaehtoisten työpanoksen hyödyntämistä yhdistyksessä muuttuneessa tilanteessa. Mitä uusia ja vanhoja tarpeita yhdistyksissä on muuttuvassa tilanteessa? Onko tarve kehittää uusia vapaaehtoistehtäviä? Miten toimintaa organisoidaan uudella tavalla muuttuneessa tilanteessa?

Päivässä kuullaan esimerkkejä muiden järjestöjen uusista vapaaehtoistehtävistä, joita ollaan kehitetty nopealla aikataululla vastaamaan uusiin tarpeisiin. Lisäksi keskustellaan ja pohditaan yhdessä miten vapaaehtoistoimintaa voidaan toteuttaa poikkeustilanteessa nopeallakin aikataululla. Päivän tarkoituksena on saada vertaistukea, ideoida ja oppia uutta ja pohtia oman toiminnan uudistamisen mahdollisuuksia.

Jäsen-
yhdistyksille

Emmi Hela, kansalaistoiminnan asiantuntija
emmi.hela@etkl.fi, p 040-7248274

9.15 Sisäänkirjautuminen ja tekninen tsekki
9.30 Tervetuloa ja virittäytyminen päivään yhdessä
10.00 Esimerkkejä vapaaehtoistoiminnasta muuttuvassa tilanteessa
Kuulemme esimerkit Karanteenikaveri-tukihenkilötoiminnasta ja nopeasta organisoidusta kauppa-apuvapaaehtoistoiminnasta. Omasta toiminnastaan kertomassa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Katriina Kallio ja EJY:n vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Kaisa Kauhanen.
10.45 Tauko
10.55 Mitä uusia tarpeita yhdistyksissä on syntynyt? Miten toimintaa on mukautettu? Ideointia yhdessä, pienryhmätyöskentelyä.
11.30 Yhteinen purku
11.45 Lounastauko
12.30 Miten vapaaehtoisia voi tukea poikkeusaikana? Vinkkejä siihen, miten vapaaehtoisia voi tukea poikkeusaikana. Osallistavan verkkokokoontumisen järjestämisvinkkejä ja muuta huomioitavaa verkkoalustoja käytettäessä.
13.00 Pienryhmätyöskentelyä
13.30 Yhteinen purku