Chat -keskusteluissa saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chatit löydät teemasivuston lisäksi chat-ikkunasta, sivun oikeasta alalaidasta.

Kaikki chatit
auki arkisin klo 10-15
sekä ma ja ke klo 17-19

Keskustele väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: voit kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä.

Tule mukaan: Nettiturvakoti.fi

Keskustele ammattilaisten kanssa: voit kysyä  esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Autamme kaikkia perheenjäseniä odotusaikana, vauvan jo synnyttyä sekä huolestuneita omaisia. Voit keskustella nimettömänäkin, oli huolesi pieni tai suuri.

Matalan kynnyksen työntekijät löydät chatin ollessa kiinni: katso yhteystiedot.

Kahdenvälisissä chateissä voit pohtia omaan tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Keskustelussa voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista. Auttajina eroauttamisen ammatilaiset.

apuaeroon.fi

Apua eroon -chat avoinna:

MA-PE KLO 10-15

MA JA KE KLO 17-19

Chatta om skilsmässa: varje torsdag klockan 10-15.

Kansainvälinen huoltoriita, kahden kulttuurin ero, lapsikaappaus ja sen uhka – chat: parillisten viikkojen keskiviikot klo 10-12 ja parittomien viikkojen keskiviikot kello 17-19.  Vastaajina tilanteiisiin perehtynyt työntekijä ja vapaaehtoinen vertaistukija.

Voit jutella kanssa kahdenkesken vauvaperheen arkeen liittyvistä huolista ja haasteista, kuten jaksamisesta, pärjäämiseen liittyvästä huolesta tai yksinäisyydestä. Saat tukea myös vauvasi nukkumiseen ja  unirytmiin liittyvissä kysymyksissä. Chatissa päivystävät vauvatyön ammattilaiset.

www.vauvaitkee.fi

Päihteitä käyttäville äideille toteutetaan kaksi kertaa vuodessa keskusteluryhmä, jonka tavoitteena on auttaa äitejä vähentämään tai lopettamaan  päihteiden käyttö. Äitien nimettömässä nettiryhmässä jaetaan kokemuksia ja saadaan vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta siitä, millaista on olla äiti tai odottava äiti, jolla on ongelmia alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden käytön kanssa.

Ryhmä järjestetään kahdesti vuodessa ja yksi ryhmä kokoontuu noin kolmen kuukauden ajan. Seuraava ryhmä alkaa helmikuussa 2020.

Lue lisää kevään 2020 ryhmästä.

Toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet

IP osoitteesi näkyy kanssasi keskustelevalle chat-päivystäjälle, mutta emme näe sen perusteella tietojasi tai yhteystietojasi. Emme kerää IP osoitteita, vaan ne poistetaan palvelimeltamme kuukausittain.

Ensi- ja turvakotien liiton verkkotyön eettiset periaatteet pohjautuvat Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin (NuSuVeFo) eettisiin ohjeisiin ja Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) eettisiin periaatteisiin ja toimintaperiaatteisiin:

• Nimettömyys: Keskustelut käydään pääasiallisesti nimettömänä. Nimettömyys koskee sekä avunhakijaa että verkkoauttajaa. Avunhakijalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on luottamuksellista.
  • Yhdenvertaisuus ja yhteydenottajan kunnioitus: Tavoitteena on avunhakijan auttaminen, eikä palveluilla ole muita tarkoitusperiä. Avunhakija ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin. Avunhakijalla on velvollisuus noudattaa palvelun sääntöjä.
  • Luottamuksellisuus: Avunhakijalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun. Verkkoauttajat ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti avunhakijan ja verkkoauttajan kesken. Ilmoitusvelvollisuutta vaativissa tilanteissa noudatetaan Suomen lakia.
  • Kiireettömyys: Verkkoauttajalla on aikaa avunhakijalle. Avunhakija ja hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä.
  • Voittoa tavoittelemattomuus: Verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä Ensi- ja turvakotien liitto saa siitä taloudellista hyötyä. Avunhakijalle palvelu on maksutonta.
  • Yksityisyyden suoja: Ensi- ja turvakotien liitto vastaa avunhakijan ja verkkoauttajan yksityisyyden suojasta ja tietoturvasta. Avunhakijan IP-osoite näkyy keskustelun ollessa käynnissä verkkoauttajalle. IP-osoitteen perusteella verkkoauttaja ei näe avunhakijan tietoja tai yhteystietoja. Emme kerää IP-osoitteita, vaan ne poistetaan palvelimeltamme kuukausittain.
  • Verkkoauttaja: Verkkoauttajat ovat Ensi- ja turvakotien liiton ja sen jäsenyhdistysten työntekijöitä eri puolilta Suomea. Lisäksi mukana on koulutettuja vapaaehtoisia. Työntekijät ja vapaaehtoiset ovat saaneet tehtäväänsä koulutuksen ja säännöllisesti ammatilliseesti ohjattua tukea.
  • Tavoitettavuus: Ensi- ja turvakotien liiton verkkopalvelut ovat avoinna säännöllisesti viikoittain mahdollisia loma-aikoja lukuun ottamatta.
  • Tarkoituksenmukaisuus: Avunhakijalle tarjotaan mahdollisuus tulla kuulluksi kunkin palvelun aihepiirin kuuluvissa asioissa. Verkkoauttajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen keskusteluun. Verkkoauttaja voi palvelun tarjoajan periaatteiden mukaisesti rajata keskustelun kestoa tai yhteydenottojen tiheyttä.
  • Ilmoitusvelvollisuus: Lainsäädäntö määrittää verkkoauttajan ilmoitusvelvollisuuden. Tässä noudatetaan Ensi- ja turvakotien liiton verkkopalveluiden ohjeistuksia. Avunhakijalle kerrotaan, mikäli keskustelussa ilmi tulleiden asioiden vuoksi on tarpeen olla yhteydessä viranomaisiin.
  • Tilastotieto: Keskusteluista kerätään aihepiiripohjaista tilastotietoa raportoinnin, tiedottamisen ja kehittämisen tarpeisiin. Yksittäistä avunhakijaa tai keskustelua ei voida tunnistaa kerätyistä tiedoista.
  • Palaute: Avunhakija voi antaa palautetta verkkopalvelusta. Palaute jätetään nimettömästi. Palautteet käsitellään luottamuksellisesti. Palautteiden avulla valvotaan toiminnan laatua ja kehitetään palveluja.

Liitossa verkkoauttamista kehittää:

Jonna Lehikoinen