Parisuhde päättyy, vanhemmuus jatkuu

Parisuhteen päättyminen on muutostilanne kaikille perheenjäsenille. Eroon päätyy vuosittain lähes puolet pareista, jolloin eron kokee noin 30 000 lasta vuosittain. Avoerojen kanssa luku on vielä suurempi.

Ero on henkilökohtainen kriisi, johon liittyy monenlaisia tunteita – pettymystä, surua, epätoivoa ja vihaa. Koko elämän mielekkyys voi hetkeksi kyseenalaistua, sillä ero tarkoittaa entisen perherakenteen hajoamista. Ero on kriisi myös lapselle, sillä vanhempien ero muuttaa usein merkittävästi lapsen elämää. Toinen vanhempi muuttaa pois tai lapsi muuttaa uuteen kotiin toisen vanhemman kanssa. Oman kriisin keskellä voi tosin olla vaikea huomioida lasten tunteita ja tarpeita, joten vanhempien on hyvä eroa pohtiessa tai eron jälkeen hakea apua oman selviämisen tueksi.

Vanhempien välinen yhteistyö ja sovinnollisuus eron jälkeen tukevat lapsen sopeutumista muutoksiin. Eron herättämien tunteiden läpikäyminen tekee eroon sopeutumisen ja eron jälkeisen elämän aloittamisen helpommaksi myös vanhemmille itselleen. Apua siis saa ja kannattaa hakea! Avun etsimiseen voi hyödyntää apuaeroon.fi -sivustoa, jonka avulla on löydettävissä oman paikkakunnan tarjoamia palveluita.

Eroanko-palveluoppaaseen on koottu tietoa erilaisista eroon liittyvistä palveluista ja palveluntarjoajista Vaasan alueella. Oppaan voi tulostaa alla olevasta linkistä.

Eroanko-palveluopas

Vanhemman neuvo -ryhmä on ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä eropäätöksen tehneille ja eronneille alaikäisten lasten vanhemmille, jotka haluavat pohtia omaa ja yhteistä vanhemmuutta sekä lapsen tilannetta. Vaikka parisuhde päättyy, yhteinen vanhemmuus jatkuu läpi elämän. Vanhempien on löydettävä uusia käytäntöjä, jotka turvaavat lapsen kasvun ja kehityksen sekä molempien vanhempien vanhemmuuden säilymisen lapsen elämässä. Lapsen hyvinvoinnin turvaamisen asettaminen yhteiseksi tavoitteeksi luo hyvät edellytykset vanhemmuussuhteen rakentumiselle eron jälkeen.

Vanhemman neuvo -vertaisryhmän avulla tuetaan vanhemmuuden säilymistä ja vanhempien välistä yhteistyötä erotilanteessa. Työskentelyn lähtökohtana on molempien vanhempien läsnäolon turvaaminen lapsen elämässä. Eroprosessia ja eron jälkeistä vanhemmuutta käsittelevän tiedon avulla voidaan auttaa vanhempia jäsentämään uutta elämäntilannetta, ymmärtämään ja työstämään tunteitaan ja oivaltamaan niiden vaikutuksia ajatteluun, mielikuviin sekä käyttäytymiseen. Ryhmässä vanhemmat saavat mahdollisuuden jakaa ajatuksiaan, tunteitaan ja pelkojaan eron jälkeisestä vanhemmuudesta sekä keskustella luottamuksellisesti muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa. Yhteistyövanhemmuuden toteuttaminen on helpompaa, jos molemmilla vanhemmilla on myönteinen käsitys toisen vanhemmuudesta sekä keskinäinen luottamus kasvatuskumppania kohden. Tietoisuuden lisääntyminen omista toiminta- ja vuorovaikutustavoista antaa tilaa vaihtoehtoisille tavoille toimia ja sen myötä on mahdollista löytää uusia tapoja kohdata lapsi sekä entinen puoliso.
Kokoontumiskertojen teemat:

1. tapaaminen | Eron tuomat muutokset aikuisen ja lapsen elämässä
  2. tapaaminen | Yhteinen vanhemmuus
  3. tapaaminen | Lapsen tunteet ja tarpeet vanhempien erotessa
  4. tapaaminen | Vanhemmuus ja lapsen arki
  5. tapaaminen | Vuorovaikutustavat
  6. tapaaminen | Ongelmista kohti ratkaisuja
  7. tapaaminen | Sosiaaliset verkostot
  8. tapaaminen | Uudet suhteet ja vanhemmuus

Haku seuraavaan ryhmään on käynnissä!

Mukaan mahtuu 4-10 vanhempaa, jotka haastatellaan ennen ryhmän alkua. Ryhmän käynnistyessä siihen ei enää oteta mukaan uusia osallistujia vaan ryhmä on tämän jälkeen suljettu. Puolisot tai entiset puolisot eivät voi osallistua samaan Vanhemman neuvo -ryhmään. Ryhmä kokoontuu viikon välein yhteensä kahdeksan kertaa. Yhden tapaamisen kesto on 2,5 tuntia sisältäen kahvitauon. Ota rohkeasti yhteyttä!

Syksyn 2017 ryhmä alkaa kun ilmoittautumisia saadaan riittävästi. Ryhmät kokoontuvat ilta-aikaan. Järjestämme tarvittaessa lapsille hoidon ja tarjoamme välipalan.

Osoite: Varastokatu 12, Vaasa

Ilmoittautuminen ja lisätietoa:

sara.lammi@vaasanturvakoti.fi / 050 528 4050 ja maiju.saha@vaasanturvakoti.fi / 050-3409450

Tervetuloa mukaan!

Taikuri-vertaisryhmät on tarkoitettu 5-12-vuotiaille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet. Vertaisryhmässä lapsi saa mahdollisuuden käsitellä vanhempiensa eroa turvallisessa ympäristössä. Ryhmässä käydään läpi erilaisia teemoja, kuten itsetuntoa, tunteita, muutoksia ja perhettä. Tavoitteena on, että lapsi voi puhua vanhempiensa erosta, ei häpeile sitä eikä pidä itseään poikkeavana tai vetäydy muiden seurasta sen takia. Vanhempien eroa käsitellään ryhmässä leikkimisen, piirtämisen, askartelemisen, pelaamisen ja puhumisen kautta. Ryhmäkoko on 4–8 lasta, joita ohjaa kaksi ryhmänvetäjää.

Syksyn 2017 ryhmän aikataulut:

TAIKURI

Ruotsinkielinen ryhmä alkaen 12.10.2017 torstaisin iltapäivällä. Ohjaajat tapaavat lapsen molemmat vanhemmat ennen ryhmän alkua ja sen päätyttyä.

Ryhmiä voidaan aloittaa myös tarpeen mukaan.

Järjestämme ryhmiä myös yhteistyössä eri tahojen kanssa (päiväkodit, koulut, järjestöt, seurakunta ym). Lisäksi vanhempi voi ottaa meihin myös itse suoraan yhteyttä!

Avokki, Varastokatu 12 Vaasa

Ilmoittautuminen on nyt käynnissä!

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:

sara.lammi@vaasanturvakoti.fi / 050 5284050

Tervetuloa Swingelingiin yhdessä lapsesi kanssa!

Seuraavat illat:

ke 27.9.2017

pe 10.11.2017

Illat on tarkoitettu eron kokeneille ja heidän lapsilleen. Illan tarkoituksena on tuoda taukoa arkeen. Illan aikana vanhemmilla on mahdollisuus puhua tai saada muuta ajateltavaa. Osallistujilta ei edellytetä mitään.

Tilaisuudet ovat maksuttomia. Ilmoittautuminen viikkoa ennen: 050 5284050 / sara.lammi@vaasanturvakoti.fi

Osoite: Karperöntie 1, 65610 Mustasaari