Kaikki vauvat heräilevät öisin ja se voi väsyttää vanhempia. Jos ei saa nukkua, on vaikea jaksaa olla rakastava ja tasapainoinen vanhempi. Osa vanhemmista valitsee perhepedin, osassa vauva nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa omassa sängyssään tai vauvalla on oma huone.

Vuorotelkaa vauvan hoidossa, jotta sekä äiti että isä saavat joskus nukkua kunnolliset yhtenäiset yöunet. Tarvittaessa omaa untaan voi turvata käyttämällä korvatulppia ja/tai nukkumalla toisessa huoneessa toisen vanhemman tai muun turvallisen aikuisen huolehtiessa vauvasta. Erityisesti jos hoidat vauvaa yksin, olisi tärkeä saada mahdollisuus omaan lepohetkeen. Mikäli omista verkostoista ei ole saatavilla apua, neuvolasta voi kysyä oman kunnan palveluista.

Vanhempien ja erityisesti äidin on hyvä nukkua mahdollisuuksien mukaan myös päiväunet. Omaa jaksamista lisäävät myös arjen pienet mukavat tekemiset kuten rupattelu ystävän kanssa, kahvihetki, lehden luku, ulkoilu.

Riittävä uni on tärkeää jaksamiselle

Vauvaperheiden chatistä saat helposti  apua. Yhdistysten bb-työntekijät, erikoistuneet   unineuvojat, auttavat pulmissa.