Tähän osioon on koottu auttavien tahojen puhelinnumeroita ja Internetsivuja sekä vauvaitkee.fi –sivuston aiheisiin liittyvää kirjallisuutta aihepiireittäin.

VALTAKUNNALLISET NUMEROT
Yleinen hätänumero
puh. 112
Poliisi
puh. 112

Auttavat tahot

Apua eroon
Sivusto on tarkoitettu eroa harkitseville tai sitä työstäville perheille, isille ja äideille. Sivustolta löydät tietoa eri palveluista, linkkejä ja kirjallisuutta.

Baby blues -toiminta
Kun vauva ei nuku ja oma väsymyksesi ja alavireisyytesi vain jatkuu, Baby blues -työntekijä voi auttaa.

Mielenterveyden keskusliitto ry

Mielenterveystalo.fi

Suomen Mielenterveysseura
Sivuilta löydät tietoa ja harjoituksia sekä tukea elämän eri tilanteisiin. Kriisipuhelin 010 195 202 (arkisin klo 9.00–07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00)

Tukinet.net
Kriisikeskus netissä
Tukinetissä voit maksutta saada henkilökohtaista tukea, osallistua erilaisiin keskusteluryhmiin, tai voit etsiä tietoja.

Äidit irti synnytysmasennyksesta ÄIMÄ ry
Jos olosi on alakuloinen ja masentunut, ja ilo vauvan kanssa olemisesta on kadonnut, voi vertaistuki ja tieto synnytksen jälkeisestä masennuksesta auttaa.
Äimä auttaa synnytysmasennuksesta ja lapsivuodepsykoosista kärsiviä äitejä antamalla vertaistukea. Tarjolla on vertaistukiryhmiä, ryhmä- ja yksilöchatteja, vertaistukipuhelin ja yksilötapaamisia tukiäidin kanssa.
Vertaistukipuhelin 040 746 7424 (ks. vastausajat täältä)
Katso ryhmä- ja yksilöchataikataulut täältä.

Parisuhdekeskus Kataja
Parisuhdekeskus Kataja tarjoaa parisuhdetta vahvistavaa tietoa, toimintaa ja koulutusta.

Väestöliiton Parit ja sinkut -sivusto
Sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista.

Väestöliiton Parisuhdekeskuksen valtakunnallinen neuvontapuhelin
0800 183 183 (to klo 12–14)
Palvelu on maksuton.

Kun lapsi sairastuu –opas vanhemmille

Myrkytyskeskus
puh. (09) 471 977 (avoinna 24t/ vkr)
tai (09) 4711 (vaihde)

Naistalo.fi
Luotettavaa tietoa tukea eri elämänvaiheisiin naisille, perheille ja ammattilaisille.

Sairas lapsi
Hyviä neuvoja ja opastusta sairaiden lasten hoitoon.

Teratologinen tietopalvelu
puh. (09) 4717 6500 (arkisin klo 9-12)
Äidin lääkeneuvonta, antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä.

Terveyskylä.fi
Terveyskylästä löydät luotettavaa tietoa terveydestä, eri sairauksien omaehtoisesta hoidosta sekä hoitoon hakeutumisesta alan ammattilaisten tuottamana.

Baby blues -toiminta
Jo jutteleminen puhelimessa työntekijän kanssa saattaa auttaa katkaisemaan unettomuuden kierteen tai tuoda helpotusta vauvan itkuisuuteen. Voit myös tavata Baby blues -työntekijän joko kotonasi tai työntekijän luona. Palvelu on maksutonta ja voit ottaa yhteyttä nimettömänä. Voit soittaa unineuvontapuhelimeen mille paikkakunanlle tahansa.

Ensikodit
Ensikoti on kodinomainen paikka, jossa sinua ja perhettäsi tuetaan ympäri vuorokauden.
Ensikoti on yhteisö, jossa yhdessä opetellaan vanhemmuutta, tuetaan toinen toistaan ja jaetaan kokomeuksia. Koko perhe on tervetullut. Saatte ensikodissa turvallisen, vauvan ja vanhemman tarpeita kuuntelevan ja hyvää keskinäistä suhdettannen vahvistavan alun perhe-elämällenne.
Ensikotiin voit tulla jo ennen vauvan syntymää. Ensikodissa asumisen pituus sovitaan yhdessä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa.

Imetyksen tuki ry
Tietoa imetyksestä ja koulutettua vertaistukea imetyksen kaikkiin vaiheisiin.

MLL Vanhempainpuhelin ja -netin kirjepalvelu
Luottamuksellista ja nimetöntä vertaistukea.
Soita tai kirjoita missä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiassa. Toinen vanhempi, vapaaehtoinen tehtävään koulutettu päivystäjä, keskustelee kanssasi puhelimessa tai vastaa nettikirjeeseesi.
VanhempainpuheliN: 0800 92277 (ma ja ti klo 10-13 ja 17-20, ke klo 10-13 ja to klo 14-20). Puhelu on maksuton.

Neuvolan perhetyö
Neuvolan perhetyö on lyhytaikaista, maksutonta keskustelutukea odottaville sekä vauva- ja taaperoikäisten lasten perheille. Neuvolan perhetyö tukee ja vahvistaa vanhempia arjessa jaksamisessa ja vauvan hoidossa muun muassa kotikäyntityön ja vertaisryhmien avulla. Kysy tietoja omasta neuvolastasi.

Päiväryhmä-toiminta
Kun arki vauvan kanssa ei oikein pysy hallinnassa, haluat vahvistaa taitojasi vanhempana tai kaipaat tukea muilta vauvaperheiltä, päiväryhmä on hyvä ratkaisu.
Säännöllinen rytmi, toistuvat tapaamiset, yhteinen toiminta ja keskustelut muiden vauvaoerheiden kanssa tuovat iloa, ryhmiä ja osaamista perheen arkeen. Voit ottaa yhteyttä suoraan päiväryhmään tai kysyä toiminnasta neuvolassa tai lastensuojelussa.

Väestöliitto

Väestöliiton Perheaikaa.fi