Elämän alku vauvan kanssa on samaan aikaan täynnä iloaja tosi rankkaa. Päiväsi täyttyvät hoitamisesta, syöttämisestä, vaipan vaihdosta ja kodista huolehtimisesta. Oma aika on kallisarvoista ja harvinaista. Yöuni voi olla rikkonaista ja voi olla, että sinua väsyttää lähes koko ajan.

Jokainen vanhempi tarvitsee neuvoja ja apua, kun kasvaa uuteen tehtäväänsä. Monesti toiset vanhemmat antavat parhaat neuvot, joskus apuun tarvitaan ammattilainen. Jos olet ollut pitkään uupunut tai masentunut tai jos elämässäsi on kuormittavia asioita, voit tarvita erityistä tukea. Väsymys, stressi ja keinottomuuden tunteet voivata pahimmillaan johtaa vauvan kovakouraiseen käsittelyyn ja kaltoinkohteluun.

Apu voi olla tarpeen silloinkin, jos sinulla on muuta sairautta, olet kovin nuori tai sinulla on oppimisvaikeuksia tai jos talous on todella tiukalla.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset tarjoavat tukea monenlaisiin vanhemmuutta rasittaviin tilanteisiin.

Tukea on tarjolla. Olette arvokkaita.

Kun arki ei toimi

”APUA! Eihän tämän tällaista pitänyt olla!”
Et ole ainoa. Moni muukin on yllättynyt siitä, miten rankkaa vauvanhoito voi olla. Hienoa, että haet apua perheellesi.

Koko perhe voi hyvin, kun vanhempana oleminen tuntuu omalta ja arki sujuu. Jos sinulla on tunne, että päivät ovat yhtä kaaosta, voimme auttaa sinua. Arkeen on mahdollista löytää milekkyys ja hallinnan tunne.

Vanhemmaksi tullaan vähitellen vauvan kanssa olemalla ja elämällä. On tärkeää, että yrität ymmärtää, mitä vauvasi haluaa sinulle kertoa. Tuki auttaa sinua huomaamaan ja ymmärtämään paremmin, mitä vauvasi tarvitsee.

Näin me autamme

Kun vauva ei nuku ja oma väsymyksesi ja alavireisyytesi vain jatkuu, Baby blues -työntekijä voi auttaa.

Jo jutteleminen puhelimessa työntekijän kanssa saattaa auttaa katkaisemaan unettomuuden kierteen tai tuoda helpotusta vauvan itkuisuuteen. Voit myös tavata Baby blues -työntekijän joko kotonasi tai työntekijän luona.

Baby blues -työ järjestää samassa tilanteessa olevien vauvaperheiden yhteisiä tapaamisia ja tekee yhteistyötä neuvolan kanssa. palvelu on maksutonta ja voit ottaa yhteyttä nimettömänä.

Baby bluesin yhteystiedot.

Kun arki vauvan kanssa ei oikein pysy hallinnassa, haluat vahvistaa taitojasi vanhempana tai kaipaat tukea muilta vauvaperheiltä, päiväryhmä on hyvä ratkaisu.

Säännöllinen rytmi, toistuvat tapaamiset, yhteinen toiminta ja keskustelut tuovat iloa, ryhtiä ja osaamista perheen arkeen. Voit ottaa yhteyttä suoraan päiväryhmään tai kysyä toiminnasta neuvolassa tai lastensuojelussa.

• 4-6 perhettä
  • 2-3 kertaa viikossa
  • 4-5 tuntia kerrallaan

Päiväryhmien yhteystiedot.

Ensikoti on kodinomainen paikka. jossa sinua ja perhettäsi tuetaan ympärivuorokauden.

Ensikoti on yhteisö, jossa yhdessä opetellaan vanhemmuutta, tuetaan toinen toistaan ja jaetaan kokemuksia. Koko perhe on tervetullut. Saatte ensikodissa turvallisen, vauvan ja vanhemman tarpeita kuuntelevan ja hyvää keskinäistä suhdettanne vahvistavan alun perhe-elämällenne.

Ensikotiin voi tulla jo ennen vauvan syntymää. Ensikodissa asumisen pituus sovitaan yhdessä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa. Jakso on yleensä useiden kuukausien pituinen ja loppuvaiheessa harjoitellaan omaan kotiin siirtymistä.

Ensikotien yhteystiedot.

Jos odotat vauvaasi yksin tai sinusta ja puolisostasi tuntuu, että tuki on tarpeen, voi vapaaehtoisdoula olla hyvä vaihtoehto.

Vapaaehtoisdoula on tukihenkilöä, joka on perheesi tukena odotusaikana ja vauvan syntyessä. Doulan tärkein tehtävä on olla läsnä ja kuunnella. Hän toimii perheesi ehdoilla toiveitanne ja tarpeitanne kuunnellen. Tuettava ja vapaaehtoinen tapaavat toisensa keskimäärin kolme kertaa.

Jos olosi on alakuloinen ja masentunut, ja ilo vauvan kanssa olemisesta on kadonnut, voi vertaistuki ja tieto synnytyksen jälkeisestä masennuksesta auttaa.

Äimä auttaa synnytysmasennuksesta ja lapsivuodepsykoosista kärsiviä äitejä antamalla vrtaistukea. Tarjolla on vertaistukiryhmiä, ryhmä-, ja yksilöchattejä, vertaistukipuhelin ja yksilötapaamisia tukiäidin kanssa. Aima.fi -sivusto on tarjoitettu masentuneille äideille, heidän puolisoilleen ja muille läheisille.